Unilever ziet omzetgroei in eerste kwartaal afnemen

Unilever had ook in het eerste kwartaal van dit jaar flink last van prijsdalingen in Europa. Dat de verkopen afgezien van wisselkoerseffecten toch toenamen, was te danken aan een sterke groei in opkomende economieën.

De Brits-Nederlandse producent van was-, voedings- en verzorgingsmiddelen boekte een omzet van 12,5 miljard euro. De omzetgroei daalde ten opzichte van voorgaande kwartalen licht, maar vergeleken met een jaar eerder was er in het eerste kwartaal van 2016 sprake van een behoorlijke daling van 2 procent. 

Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten was sprake van een groei van 4,7 procent en de verkoopvolumes namen onderliggend met 2,6 procent toe. 

De vraag bij consumenten bleef de afgelopen maanden ''fragiel'', stelt Unilever. Het bedrijf achter bekende merken als Dove, Knorr, Robijn en Ola zag nergens een uitbundige marktgroei. In Europa was zelf sprake van een neergang. Zelf won Unilever naar eigen zeggen op alle fronten marktaandeel.

Opkomende markten

Dat gold vooral in opkomende markten, goed voor het leeuwendeel van de omzet. Hoewel de vraag bij consumenten daar volgens financieel topman Graeme Pitkethly per saldo nauwelijks toenam, wist Unilever de verkopen in lokale munteenheden met 8,3 procent op te voeren. Zowel hogere volumes als hogere prijzen droegen daar aan bij.

Unilever slaagt er goed in zijn lokale productaanbod af te stemmen op de wensen van consumenten, concludeert Pitkethly. Op die manier biedt het bedrijf de aanhoudend lastige en wisselvallige marktomstandigheden het hoofd.

De Europese markt blijft een zorgenkindje. Prijsbewuste consumenten stappen steeds vaker bij een discounter naar binnen, of wachten tot producten met fikse kortingen in de supermarkt liggen. De prijserosie die dat tot gevolg heeft, wist Unilever afgelopen kwartaal slechts ten dele te compenseren met hogere verkoopvolumes.

Groei

Unilever gaat voor heel 2016 uit van een onderliggende omzetgroei van 3 tot 5 procent. De groei lag in het eerste kwartaal aan de bovenkant van die bandbreedte. Pitkethly waagde zich echter niet aan voorspellingen voor de komende periodes.

Wel merkte hij op dat het bedrijf vorig jaar in de zomermaanden kon profiteren van sterke ijsverkopen. Dat maakt de vergelijkingsbasis lastig, want om die te evenaren zal het weer wederom mee moeten zitten.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Deutsche Bank

Deutsche Bank
Dit moet je weten over de problemen bij Deutsche Bank.

Gratis geld

Gratis geld
De term 'helikoptergeld' zingt rond sinds het opkoopprogramma van de ECB van start is gegaan.
Tip de redactie