Air France-KLM boekt voor het eerst in jaren weer winst

De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft het afgelopen jaar winst gemaakt mede dankzij goedkope brandstof en een goedkope euro.

Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de luchtvaartgroep.

De nettowinst kwam in 2015 uit op 118 miljoen euro, tegenover een verlies van 225 miljoen euro een jaar eerder.

Ook het operationele resultaat verbeterde van 129 miljoen euro negatief in 2014 naar 816 miljoen euro in het afgelopen jaar, dankzij lagere brandstofprijzen en een goedkopere euro. Er werden bijna 90 miljoen pssagiers vervoert in 2015, een toename van 2,8 procent.

De omzet van Air France-KLM verbeterde met 4,6 procent naar 26,1 miljard euro. Als de lange en dure staking aan Franse zijde in 2014 en de goedkope euro buiten beschouwing worden gelaten, groeide de omzet met 3,3 procent, vooral gestuwd door een gunstige wisselkoers.

Het aandeel Air France-KLM stond om 10.45 uur bijna 9 procent in de plus.

Olieprijs

De vliegmaatschappij profiteerde eveneens van de gedaalde olieprijs, hoewel de prijs van kerosine, de brandstof voor vliegtuigen, niet één op één meebeweegt met die van ruwe olie. Het is dan ook onzeker of consumenten goedkopere vliegtickets kunnen verwachten van de maatschappij. 

Brandstof wordt ruim van tevoren ingekocht zodat je je kunt indekken tegen prijsstijgingen, daar staat tegenover dat er niet volop geprofiteerd kan worden als de prijzen dalen. Ook de dure dollar - olie wordt wereldwijd betaald met de Amerikaanse munt - drukte eveneens de prijsdaling.

Desondanks was Air France-KLM het afgelopen jaar bijna een half miljard euro minder kwijt aan brandstof vergeleken met 2014. Dat is een daling van bijna 7 procent. Voor 2016 wordt het voordeel op ruim anderhalf miljard euro geraamd. 

Vertrouwen

Voor KLM-topman Pieter Elbers is het nog te vroeg om de vlag uit te hangen, maar een glimlach is volgens hem wel op zijn plaats.

"We zijn natuurlijk wel blij dat we na een aantal verliesjaren nu een positief resultaat laten zien", zegt Elbers tegen NU.nl in een toelichting op de cijfers.

Het besparingsprogramma begint volgens de topman zijn vruchten af te werpen in de vorm van lagere kosten. Daardoor ontstaat er weer meer ruimte om te investeren. Elbers: "Dat geeft vertrouwen. Maar we zijn er nog niet, dus ik ben voorzichtig. Dit is een belangrijke stap, maar wel een eerste stap."

Efficiënter

KLM moet vooral efficiënter worden. Daar draagt het personeel niet alleen aan bij door akkoord te gaan met scherpere arbeidsvoorwaarden, maar ook door zelf met initiatieven te komen die volgens Elbers zo'n 10 miljoen euro hebben opgeleverd. Ook werkten er in 2015 minder mensen vergeleken met 2014. 

"De kosten zijn in de tweede helft van 2015 omlaag gegaan. Je ziet die grote tanker langzaam draaien", aldus Elbers.

Bezuinigen

De luchtvaartgroep wijst er in nadrukkelijk op dat ook in 2016 de ticketprijzen weer onder druk staan door de hevige concurrentie. Daarom moet er verder worden bezuinigd.

KLM heeft inmiddels een sobere cao afgesloten, maar in Frankrijk willen die plannen maar niet vlotten. De besparingsdoelen zijn daarom niet gehaald en naar voren geschoven.

De schuld is wel aanzienlijk teruggebracht. Mede vanwege de verkoop van een aantal bezittingen, is die geslonken naar 4,3 miljard euro in 2015, van 5,4 miljard euro het jaar ervoor.

Aanslagen

In 2014 stonden de resultaten nog in het teken van stakingen bij Air France, 2015 was een jaar met twee bloedige aanslagen in Parijs. In januari werd er een aanslag gepleegd op de redactie van het satirisch weekblad Charlie Hebdo.

Op 13 november kwamen 129 mensen om het leven door een reeks van terroristische aanslagen in de Franse hoofdstad. Dat heeft de maatschappij zoals eerder bekendgemaakt in november en december 120 miljoen euro aan omzet gekost. Veel toeristen lieten Parijs als bestemming links liggen, vooral reizigers uit Japan.

Lees meer over:

finanzen.nl

finanzen.nl
finanzen.nl brengt nieuws, columns en achtergrondartikelen over de beurs.

Panama Papers

Panama Papers
Panama Papers: Moeten we belastingontwijking uitbannen?