Verkopen Procter & Gamble trekken aan

De Amerikaanse producent van schoonmaakmiddelen en drogisterijartikelen Procter & Gamble (P&G) heeft afgelopen kwartaal weer meer verkocht dan een jaar eerder.

De rivaal van het Brits-Nederlandse Unilever meldt dinsdag een groei van de vergelijkbare omzet met 2 procent.

In de voorgaande periode was ook afgezien van valutaschommelingen en veranderingen in het productaanbod nog sprake van een verkoopafname. Dat was niet meer voorgekomen sinds de zware recessie in 2008 en 2009.

Ondanks het herstel in de laatste maanden van 2015 zag de eigenaar van merken als Pampers, Gillette, Always en Oral-B de gerapporteerde omzet met 9 procent afkalven tot 16,9 miljard dollar (15,6 miljard euro).

Die daling is voornamelijk het gevolg van de dure dollar. Die zorgt ervoor dat inkomsten die in vreemde valuta's worden behaald, in dollars minder opleveren.

De nettowinst in het afgelopen kwartaal, het tweede van het gebroken boekjaar van P&G, kwam uit op 3,2 miljard dollar. In de vergelijkbare periode een jaar eerder hield het bedrijf onder de streep 2,4 miljard dollar over.

De winst- en omzetprognoses voor het gehele boekjaar blijven ongewijzigd. Wisselkoerseffecten blijven de omzet drukken, hoewel de vergelijkbare verkopen licht groeien.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Deutsche Bank

Deutsche Bank
Dit moet je weten over de problemen bij Deutsche Bank.

Gratis geld

Gratis geld
De term 'helikoptergeld' zingt rond sinds het opkoopprogramma van de ECB van start is gegaan.
Tip de redactie