Colgate ziet sterke dollar terug in lagere resultaten

De Amerikaanse fabrikant van verzorgingsproducten Colgate-Palmolive houdt last van de sterke dollar. 

Hoewel het concern meer tandpasta, shampoo, dierenvoeding en schoonmaakmiddelen verkocht, daalde de omzet in het derde kwartaal met 8,5 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Het concern meldde vrijdag een omzet van 4 miljard dollar (3,6 miljard euro) over de drie maanden tot en met september. Die opbrengsten werden voor 13 procent gedrukt door wisselkoerseffecten. Zonder de invloed van valuta's, desinvesteringen en overnames, ontstond een plus van 5 procent.

De nettowinst bedroeg 726 miljoen dollar, tegen 542 miljoen dollar een jaar eerder. Die toename was onder meer te danken aan de verkoop van bedrijfsonderdelen en aan bezuinigingen.

Colgate was afgelopen kwartaal goed voor zo'n 45 procent van alle tandpasta die wereldwijd werd verkocht. Het bedrijf bedient verder een derde van de internationale markt voor niet-elektrische tandenborstels. In beide segmenten groeide het marktaandeel.

Lees meer over:
Tip de redactie