KPN boekt winst op dalende omzet

KPN heeft in het afgelopen kwartaal winst geboekt op een omzet die lager was dan een jaar eerder. Dat maakte het telecombedrijf dinsdag bekend.

KPN zag de omzet in het derde kwartaal met bijna 3 procent dalen, tot 1,76 miljard euro. Het bedrijfsresultaat, zonder eenmalige posten, verbeterde met 5 procent naar 640 miljoen euro.

Onder de streep stond een nettowinst van 87 miljoen euro, tegen een verlies van 75 miljoen euro een jaar eerder.

Net als in de vorige kwartalen had KPN vooral last van afnemende opbrengsten op de zakelijke markt. Verbeteringen op de consumentenmarkt konden die krimp niet volledig compenseren. Daar breidde het bedrijf het klantenbestand van mobiele telefonie wel uit met 80.000 abonnees. Verder werden per saldo 55.000 nieuwe televisieklanten gestrikt.

De opbrengsten van KPN stonden lange tijd zwaar onder druk door het toenemende gebruik van internetdiensten als What'sApp, die ten koste gingen van het traditionele bel- en sms-verkeer. De afgelopen jaren werden abonnementsvormen aangepast om beter te kunnen profiteren van de enorme groei van het internetverkeer. Daardoor weet KPN beter te verdienen aan het datagebruik.

Doelen voor 2015

KPN ligt naar eigen zeggen op koers om de doelen voor 2015 te halen. Daarbij wordt onder meer gemikt op een stabilisering van het bedrijfsresultaat op het niveau van vorig jaar.

KPN wist zijn financiële resultaten onder meer op te krikken dankzij bezuinigingen. Met het lopende besparingsprogramma werden de kosten afgelopen kwartaal met zo'n 250 miljoen euro verlaagd.

Topman Eelco Blok sprak in een toelichting van ''sterke resultaten''. Hij herhaalde de verwachting dat KPN de komende tijd de uitkering van dividend aan aandeelhouders verder kan verhogen. Blok doet geen uitspraken over 2016, maar zei wel dat de zakelijke markt de komende tijd ''stap voor stap'' zal verbeteren.

Blok ging niet in op de geruchten dat Deutsche Telekom T-Mobile Nederland zou willen verkopen. Hij benadrukte dat KPN zich volledig richt op een zelfstandige toekomst, waar geen partner bij nodig is.

Mobiel

Met name op de mobiele markt groeide KPN in het derde kwartaal flink. De provider zag zijn aantal consumentenabonnementen met 80.000 stijgen. Ook het aantal breedbandklanten steeg, met 33.000.

De omzet uit mobiele diensten voor consumenten lag bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder. De gemiddelde inkomsten per klant zijn vlak, op 28 euro per maand per abonnee. 

De gemiddelde breedbandklant van KPN betaalt 43 euro per maand. Ook dat is gelijk aan dezelfde periode van een jaar eerder. Net als bij andere providers groeit het aantal klanten dat zowel internet, tv en telefonie afneemt. Dat is nu 55 procent van het totale aantal breedbandklanten, tegen de 48 procent van vorig jaar.

Het aantal actieve glasvezellijnen steeg door naar 682.000. Dat betekent dat er 35.000 glasvezelklanten bijkwamen in het afgelopen kwartaal.

Lees meer over:
KPN
Tip de redactie