Ontslag dreigt voor 110 Martinair-piloten

Martinair sluit niet langer uit dat de eerder aangekondigde inkrimping van zijn vloot tot vier volledig op vracht toegespitste toestellen, uitmondt in gedwongen ontslagen bij zijn pilotenkorps.

Dat maakt de vrachtdochter van KLM maandag bekend.

In totaal raakt de reorganisatie 330 fulltime arbeidsplaatsen. Naast de piloten gaat het om ongeveer 170 grondmedewerkers in Nederland en 50 medewerkers in het buitenland. Voor hen wordt gestreefd naar herplaatsing binnen KLM. Eerder werd uitgegaan van het verlies van mogelijk tot vierhonderd banen.

Het inkrimpen van de vloot gaat in april van start, zegt Martinair-topman Marcel de Nooijer tegenover NU.nl. "Dan zullen ook de eerste piloten overtollig worden. De volgende stap vindt plaats aan het eind van 2015, waarop de reorganisatie in juni 2016 wordt afgesloten."

"Door de algehele malaise op de vrachtmarkt hebben we de keuze moeten maken ons te richten op meer renderende activiteiten", aldus De Nooijer. "De marktwerking is niet goed. Dit is zeker geen lichtvaardig besluit geweest."

Transavia

De piloten die zijn herplaatst, zijn aan de slag gegaan bij Transavia. Zo'n 110 van de 140 vliegers hebben geen gebruikgemaakt van de interne herplaatsingsmogelijkheden. Voor hen wordt een oplossing buiten KLM gezocht, maar als dat niet lukt kan dat gedwongen ontslag betekenen. "Binnen KLM zijn de mogelijkheden voor herplaatsing beperkt", aldus De Nooijer. 

"Het water staat KLM financieel aan de lippen", zegt operationeel directeur van KLM René de Groot. "We moeten kritisch zijn op wat wel en niet kan. De piloten zijn te duur voor de instroomfuncties binnen KLM die er wel zijn." Ontslag van de piloten valt al met al 10 tot 15 miljoen euro goedkoper uit dan ze in dienst houden.

De piloten die buiten KLM aan de slag gaan, zullen moeten denken aan het buitenland en zelfs werkgevers buiten Europa moeten overwegen, aldus De Nooijer. 

Vracht

Het bedrijf blijft wel investeren in vracht. "Daarbij valt te denken aan investeringen in innovatie van IT en infrastructuur." Om wat voor bedragen het gaat, kan De Nooijer niet zeggen.

Air France-KLM maakte eerder al bekend dat de vrachtvloot van Martinair de komende tijd wordt verkleind tot vier Boeing 747's waarmee uitsluitend vracht wordt vervoerd. In Frankrijk houdt de vrachtdivisie nog twee Boeing 777's over. Verder blijft het luchtvaartconcern goederen vervoeren in het ruim van passagiersvliegtuigen.

Het bedrijf ziet verder vooral kansen op het gebied van express, pharma en e-commerce. Vanuit Schiphol zal de vloot vooral vliegen op Afrika, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. De inkrimping moet worden voltooid voor juni 2016.

Dit moet u weten over bezuinigingen bij KLM

Lees meer over:
Tip de redactie