Pernod Ricard ziet verkopen toenemen

De Franse drankenproducent Pernod Ricard probeert met lager geprijsde cognac zijn omzet in China zoveel mogelijk op peil te houden.

In China heeft de distillateur, bekend van onder meer Jameson-whiskey, Martell-cognac en Absolut-wodka, al enige tijd last van een zwakke vraag. Maar het concern ziet de onderliggende trend in deze markt nu weer langzaam verbeteren, liet het donderdag weten.

De Chinese overheid begon vorig jaar een harde campagne tegen overvloedige bestedingen van ambtenaren. Dat zorgde er bijvoorbeeld voor dat dure cognacs van Pernod, die gebruikt worden bij banketten of als geschenken, minder gewild werden.

Pernod Ricard zag zijn wereldwijde omzet afgelopen halfjaar, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, met 1 procent toenemen tot ruim 4,6 miljard euro. 's Werelds op een na grootste drankenproducent stelt dat de verkopen nog hoger hadden kunnen uitvallen, ware het niet dat het Chinese Nieuwjaar dit jaar iets later valt dan anders. De aanloop naar dit feest zorgt jaarlijks voor een plus in de omzet.

Het operationele resultaat van Pernod Ricard bleef nagenoeg onveranderd op 1,36 miljard euro.

Lees meer over:
Tip de redactie