Unilever koopt zeepmerken van concurrent

De Brits-Nederlandse multinational Unilever koopt de zeepmerken Camay en Zest van zijn Amerikaanse concurrent Procter & Gamble. Unilever maakte dit maandag bekend.

Beide zeepmerken, waarvan het in 1926 geïntroduceerde Camay de meest bekende is, waren het afgelopen jaar goed voor een omzet van 225 miljoen dollar.

De deal met P&G voorziet ook in de overname van een zeepfabriek in Mexico. De 170 werknemers komen in dienst van Unilever. Partijen geven het overnamebedrag niet prijs.

Unilever krijgt Camay volledig in handen, Zest alleen buiten Noord-Amerika en het Caribisch gebied. Het bedrijf zegt met deze merken in huis in Mexico een van de marktleiders op het gebied van huidreiniging te worden. ''Mexico is een belangrijke markt voor Unilever en een van de grootste ter wereld'', aldus de onderneming.

De transactie wordt naar verwachting in de eerste helft van volgend jaar afgerond, mits de mededingingsautoriteiten ermee instemmen.

Unilever maakt voedingsmiddelen, schoonmaakartikelen en producten voor persoonlijke verzorging. Een bekend zeepmerk van het bedrijf is Lux, dat dateert uit 1920.

Lees meer over:
Tip de redactie