Grondstofkosten raken winst Kraft Foods

Het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Kraft Foods, bekend van onder meer Philadelphia-smeerkaas, is in het derde kwartaal op een lagere winst uitgekomen.

Het bedrijf verhoogde de verkoopprijzen om zo de gestegen grondstofkosten het hoofd te bieden. Dat liet Kraft woensdag weten bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers.

De nettowinst daalde met bijna 11 procent tot 446 miljoen dollar (353 miljoen euro) in vergelijking met een jaar eerder, terwijl de omzet onveranderd was op 4,4 miljard dollar. Volgens Kraft werden significante prijsverhogingen doorgevoerd om de hogere grondstofkosten te compenseren, hoewel dit wel op de verkoop van sommige producten woog.

''Tot dusver is onze strategie van prijsbeleid op basis van grondstoffen succesvol geweest, maar op andere terreinen is onze uitvoering wisselvallig'', aldus topman Tony Vernon. De omzet van het bedrijf kwam iets lager uit dan analisten in doorsnee hadden voorspeld. De winst per aandeel exclusief een pensioenlast was iets beter dan gedacht.

Lees meer over:
Tip de redactie