Sanoma schrijft weer zwarte cijfers

Het Finse mediaconcern Sanoma heeft in het derde kwartaal weer winst geboekt. Onderaan de streep hield de onderneming 57 miljoen euro over.

Dat maakte Sanoma, in Nederland eigenaar van onder meer de televisiezenders van SBS en tijdschriften als Libelle en Donald Duck, woensdag bekend.

In het derde kwartaal vorig jaar zette het concern nog een nettoverlies van ruim 261 miljoen euro in de boeken. Door het afstoten van diverse tijdschrifttitels kwam de omzet van Sanoma afgelopen kwartaal wel lager uit. Deze bedroeg bijna 478 miljoen euro, tegen ruim 537 miljoen een jaar geleden.

Sanoma deed vooral goede zaken bij de media-activiteiten in Finland. In Nederland waren de resultaten op jaarbasis wel minder. Dat komt onder meer door investeringen in de digitale tak van het bedrijf in ons land. Ook de inkomsten uit papieren verkopen liepen terug en de kosten op het tv-onderdeel waren hoger.

Door het afstoten van diverse tijdschrifttitels kwam de omzet van Sanoma afgelopen kwartaal lager uit. Deze bedroeg concernbreed bijna 478 miljoen euro, tegen ruim 537 miljoen een jaar geleden.

Sanoma kondigde in oktober vorig jaar een omvangrijke reorganisatie aan. Daardoor zouden zo'n 500 van de 1600 voltijdsbanen in Nederland worden geschrapt. Het bedrijf zette uiteindelijk een streep door 28 Nederlandse tijdschrifttitels, waaronder de Playboy, FietsActief en Knippie. Al deze bladen zijn inmiddels verkocht of opgegaan in een bestaande titel.

Lees meer over:
Tip de redactie