SABMiller ziet aanhoudende druk in Europa

De Brits-Zuid-Afrikaanse brouwer SABMiller heeft in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2013/2014 iets meer bier verkocht dan een jaar eerder.

De toename is onder meer te danken aan een bescheiden verbetering van de marktomstandigheden in Europa en Noord-Amerika. Naar verwachting zal de druk op de consumentenverkopen in die regio's echter aanhouden. Dat maakte het moederbedrijf van Grolsch donderdag bekend.

Het biervolume steeg in de 6 maanden tot 30 september met 1 procent en het volume bij de frisdranken nam met 5 procent toe. Analisten rekenden in doorsnee op een onveranderd biervolume.

De verkoop van Grolsch steeg met 3 procent. Volgens SABMiller, dat geen concrete cijfers bekendmaakte, voldeed de financiële prestatie van het bedrijf aan de verwachtingen. De omzetgroei kwam uit op 4 procent.

Wisselvallig

In het tweede kwartaal groeide de omzet met 6 procent. De verkopen in Afrika stegen met 12 procent, een veel sterkere groei dan in Latijns-Amerika (4 procent), Noord-Amerika (3 procent) en Azië (5 procent). De omzet in Europa was vlak ten opzichte van het tweede kwartaal van het boekjaar 2012/2013.

SABMiller sprak van ''wisselvallige prestaties in een moeilijke markt'' met betrekking tot Europa. ''Hoewel het tweede kwartaal een verbetering liet zien ten opzichte van het eerste kwartaal, kampten we met aanhoudende onzekerheid over de economische ontwikkelingen en een zwak consumentenvertrouwen.''

In de Verenigde Staten kende de onderneming een dubbelcijferige groei bij de exclusievere bieren, maar namen de verkopen aan groothandels in de eerste helft van het jaar met 3,5 procent af.

Lees meer over:
Tip de redactie