Air France-KLM gaat extra bezuinigen

Air France-KLM neemt aanvullende maatregelen om de kosten te drukken en de aanhoudend slechte economische omstandigheden het hoofd te bieden. 

Dat maakte het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern vrijdag bekend.

Het bedrijf liet weten later met meer details te komen over de te nemen maatregelen. Daarbij moet onder meer worden gedacht aan vrijwillige vertrekregelingen.

Tussen juni 2011 en juni 2013 is het aantal werknemers met 5.600 gereduceerd tot 100.700, een daling van 5,3 procent. De personeelkosten zijn daardoor gedaald met 0,4 miljard euro.

Ingrijpen

Toch moet vooral bij het passagiersvervoer van Air France en het vrachtvervoer van beide luchtvaartmaatschappijen dieper worden ingegrepen om uit de verliezen te komen. Dat zei topman Alexandre de Juniac vrijdag tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.

De vorig jaar aangekondigde besparingen werpen hun vruchten af, maar dat duurt langer dan verwacht.

De extra bezuinigingen hebben voor KLM minder gevolgen dan voor Air France. "Als wij doorgaan zoals we nu doen, kunnen wij eind 2014 voldoen aan de gestelde doelstellingen zonder aanvullende bezuinigingen." Dat zegt Camiel Eurlings, sinds 1 juli president-directeur bij KLM.

Hij voegt toe dat het niet geldt voor het vrachtvervoer, waar de bezuinigingen beide maatschappijen zullen raken.

Omzet

Air France-KLM wist in het tweede kwartaal het verlies te verkleinen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Onder de streep kwam het bedrijf 163 miljoen euro tekort, tegen 897 miljoen euro een jaar eerder.

De omzet steeg met 1,2 procent tot 6,58 miljard euro. De operationele winst kwam uit op 79 miljoen euro, tegen een operationeel verlies van dezelfde omvang in het tweede kwartaal van 2012. Het is voor het eerst in vijf jaar tijd dat het bedrijf het tweede kwartaal met operationele winst afsluit.

De Juniac spreekt van een "duidelijke verbetering", maar denkt dat ze het nog beter kunnen doen.

Vrachtvervoer

Het aantal passagiers dat Air France-KLM vervoerde, steeg zowel in het tweede kwartaal als in de eerste zes maanden van 2013 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De bezettingsgraad steeg in het tweede kwartaal met 0,5 procentpunt naar 83,2 procent.

Het vrachtvervoer blijft een zorgenkindje en krimpt in het tweede kwartaal en in het eerste half jaar. Ondanks een vermindering van capaciteit, daalt de bezetting van vrachtvliegtuigen met 1,1 procentpunt naar 63 procent.

De Juniac geeft aan dat desondanks in beide takken maatregelen genomen zullen worden.

Verwachting

Het bedrijf verwacht dat de verbetering van het operationeel resultaat in de tweede helft van het jaar in lijn zal zijn met de verbetering die zichtbaar was in de eerste zes maanden.

''Het afgelopen jaar zijn onze resultaten kwartaal na kwartaal verbeterd, ondanks een aanhoudend lastig economisch klimaat'', zei De Juniac. ''Desondanks blijft de omzet op dit moment achter bij onze doelstellingen.''

Meevaller

De prestaties van Air France-KLM ''vallen erg mee''. Dat stelt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen vrijdag in een reactie. ''Ik ben er behoorlijk positief over'', voegde hij toe.

De analist rekende op slechtere prestaties, ook in het licht van uitspraken van bestuurders die de afgelopen tijd in verschillende media verschenen. ''Operationeel valt het mee, dat het netto wat lager uitkomt is vanwege een reorganisatielast'', zo ziet hij.

Versteeg constateert wel dat er extra maatregelen bij het concern moeten worden genomen. ''Het probleem is dat er personeel uit moet, ik vraag me af of ze dat gaan redden met vrijwillige vertrekregelingen'', aldus de analist die er verder op wijst dat de prestaties bij KLM duidelijk beter zijn dan bij Air France. ''Air France is minder efficiënt. Daar moet meer gebeuren''.

Zie ook: 'Samenwerking Air France van levensbelang voor KLM'

Lees meer over:
Tip de redactie