Tomtom overweegt afstoten consumententak

De Nederlandse navigatiesoftwareontwikkelaar Tomtom onderzoekt de mogelijkheid om zijn consumententak af te stoten. De vraag naar navigatiesystemen daalt elk jaar.

Dat meldt NRC Handelsblad.

"We moeten onze knopen tellen", zegt Tomtom-topman Harold Goddijn. De vraag naar navigatiesystemen, nog de helft van Tomtoms omzet, daalt elk jaar met tien tot vijftien procent.

De daling is grotendeels te wijten aan smartphones met gratis navigatiesoftware.

Gratis

Door de gratis concurrentie en de populariteit van de smartphone ziet Tomtom zich genoodzaakt om de abonnementen op verkeersdiensten en kaartenupdates in zijn nieuwe navigatiesystemen af te schaffen.

"De consumententak draagt bij aan het merk Tomtom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf, en onze groeimogelijkheden", aldus Goddijn.

Apple

De koers van Tomtom hangt al enkele jaren rond de vier euro. In 2008 lag de koers nog rond de zestig euro.

Tomtom verwacht meer van de samenwerking met de auto-industrie en zijn licentieverkoop, onder meer aan Apple.

Strategische veranderingen

De kansen op strategische veranderingen bij TomTom nemen toe. Dat concludeerden analisten van Rabobank maandag, naar aanleiding van het interview.

Daarin gaf Goddijn aan dat TomTom de consumententak wellicht van de hand doet. Volgens Rabo zou dat een zinnig besluit zijn. TomTom zou daarbij volgens de analisten een deal met een Aziatisch bedrijf kunnen overwegen, vergelijkbaar met de verkoop van de televisietak van Philips. TomTom zou dan jaarlijks inkomsten uit licenties krijgen met een percentage van de verkoopopbrengsten.

Ook een verkoop-en-huurovereenkomst met betrekking tot de kaartendivisie kan waarde creëren voor aandeelhouders, denkt Rabo. Door de hoge vaste kosten voor het up-to-date houden van de kaarten kan TomTom de waarde van die divisie momenteel niet volledig benutten.

Speculatie

SNS acht de kans op een verkoop niet groot, maar verwacht wel dat de speculatie erover weer toeneemt. Volgens analist Martijn den Drijver is het niet eenvoudig om de consumententak af te splitsen.

Het overblijvende deel van het bedrijf zou wel eens verliesgevend kunnen zijn, stelde hij. De analist wijst er verder op dat Goddijn meer open lijkt te staan voor een interessant bod op TomTom dan voorheen.

Rabo en SNS hanteren beide een koopadvies voor het aandeel TomTom. Dat noteerde maandag om 9.29 uur 6 procent hoger op 4,01 euro.

Lees meer over:
Tip de redactie