West-Europa en China blijven lastig voor Nike

Nike heeft een goed jaar achter de rug, maar blijft kampen met moeilijke marktomstandigheden in West-Europa en China.

De sportkledingfabrikant meldde donderdag dat de omzet uit het Nikemerk in alle markten gestegen is behalve in die twee regio's.

De omzet in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar 2012/2013 steeg met 7 procent tot 6,7 miljard dollar (5,1 miljard euro). In de loop van het jaar werden de merken Umbro en Cole Haan afgestoten.

Naast het Nikemerk brengt het concern kleding en schoenen op de markt onder de namen Jordan, Converse en Hurley. Over het gehele boekjaar bedroeg de omzet 25,3 miljard dollar. Dat is een stijging van 11 procent ten opzichte van 2011/2012.

De nettowinst steeg in het vierde kwartaal tot 696 miljoen dollar, een kwart meer dan een jaar eerder. De jaarwinst steeg met 9 procent tot 2,5 miljard dollar.Voor de periode juni tot en met november van dit kalenderjaar ontving Nike voor 12,1 miljard dollar aan orders.

Lees meer over:
Tip de redactie