Strategiewijziging houdt omzet Xerox op peil

NORWALK - Printgigant Xerox heeft ogenschijnlijk een goede stap gezet door zich meer toe te leggen op digitale dienstverlenging in plaats van de traditionele printactiviteiten op papier.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het Amerikaanse concern donderdag presenteerde.

De omzet van Xerox bleef daardoor in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar vrijwel gelijk aan de omzet in dezelfde periode een jaar eerder.

In totaal werd er 5,9 miljard dollar (ruim 4,4 miljard euro) binnengehaald, een daling van 1 procent in vergelijking tot de laatste drie maanden van 2011. Die daling had veel hoger kunnen zijn als de focus van Xerox niet was verschoven.

Het traditionele papieren segment had te kampen met een omzetdaling van 8 procent, maar die werd gecompenseerd door een omzetstijging van 7 procent bij de digitale dienstverleningsafdeling. Mede daardoor boekte Xerox in die periode alsnog een winst van 335 miljoen dollar.

Dienstverlening

Het bedrijf nam in 2012 onder meer de automatisering van betalingen voor overheden en de verwerking van claims voor verzekeraars op zich. Het concern schuift daarmee steeds verder op naar de digitale dienstverlening, die vanaf 2017 voor twee derde van de totale omzet moet zorgen.

Op dit moment ligt dat aandeel in de opbrengsten rond de 50 procent. Xerox ziet het gebruik van papieren documenten door de consument steeds verder teruglopen en voert daarom een wijziging in de strategie door.

Lees meer over:
Tip de redactie