Procter & Gamble overtreft eigen verwachtingen

CINCINNATI - De Amerikaanse producent van consumentenproducten Procter & Gamble (P&G), bekend van merken als Ariël, Duracell, Pampers en Gillette, heeft in het afgelopen kwartaal de eigen verwachtingen en die van analisten overtroffen.

Dat bleek uit cijfers die P&G donderdag naar buiten bracht.

De winst per aandeel in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar bedroeg 1,06 dollar (exclusief bijzondere posten), tegen 1,01 dollar een jaar eerder. Het bedrijf had zelf een winst voorspeld van 91 tot 97 cent per aandeel. Analisten rekenden in doorsnee op 96 cent. P&G verlaagde onder meer de kosten.

De omzet daalde echter met 4 procent tot 20,74 miljard dollar, wat iets lager is dan verwacht. De omzetdaling hing samen met negatieve wisselkoerseffecten. De autonome omzet, exclusief overnames, valuta-effecten en desinvesteringen, nam met 2 procent toe. De winst uit voortgezette activiteiten zakte tot 2,85 miljard dollar, van bijna 3 miljard dollar een jaar eerder.

P&G handhaafde zijn winstprognoses voor het gehele boekjaar. De autonome omzet neemt naar verwachting van het bedrijf met 2 tot 4 procent toe. De netto-omzet zal naar verwachting tot 1 procent groeien.

Tip de redactie