Meer winst en omzet voor CSM

DIEMEN - Producent van bakkerijbenodigdheden en melkzuur CSM heeft de winst en de omzet in het derde kwartaal zien toenemen. De strategische transformatie van het bedrijf, waarbij Bakery Supplies wordt afgestoten, ligt op schema.

Donderdag stuurt het bedrijf een select gezelschap potentiële kopers een informatiepakket over het onderdeel.

CSM haalde een bedrijfsresultaat (ebita) exclusief eenmalige posten van 40,4 miljoen euro. Dat is een stijging van 10,1 miljoen euro of 33,3 procent op jaarbasis. De omzet steeg van 784,8 miljoen euro tot 834,2 miljoen euro.

Wisselkoerseffecten droegen 8,1 procent bij aan de omzetgroei en overnames nog eens 0,9 procent. Op autonome basis, dus zonder wisselkoersen en overnames, daalde de omzet met 2,7 procent.

Analisten rekenden in doorsnee op een ebita van 39,4 miljoen euro en een omzet van 855 miljoen euro.

Verkoop

CSM kondigde in mei aan de divisie Bakery Supplies in Europa en Noord-Amerika te willen verkopen. De aandeelhouders van het bedrijf stemden daar in juli mee in.

CSM wil zich voortaan volledig toeleggen op Purac, het onderdeel dat melkzuur produceert, en op het Amerikaanse Caravan Ingredients, dat speciale ingrediënten voor bakkerijen en andere voedseltoevoegingen maakt.

Bij Bakery Supplies in Noord-Amerika daalde de omzet als gevolg van een lager verkoopvolume. ''Lagere consumentenbestedingen in alle segmenten hadden een negatief effect op de omzet. Op basis van beschikbare data geloven we dat we in ieder geval ons marktaandeel hebben behouden'', aldus het bedrijf.

Overnames

In Europa steeg de omzet juist bij Bakery Supplies. Dat was te danken aan overnames die 6,9 miljoen euro aan de inkomsten toevoegden. Exclusief de aankopen daalde de omzet met 4,4 procent, als gevolg van een volumedaling van 5,6 procent en een positief prijseffect van 1,2 procent.

Bestuursvoorzitter Gerard Hoetmer is ''vooral tevreden over de Noord-Amerikaanse activiteiten. Bakery Products, Caravan Ingredients en BakeMark haalden hogere bedrijfsresultaten ondanks de lagere consumentenbestedingen.''

Purac had last van een vorig jaar doorgevoerde wetswijziging die de verwerking van goedkopere chemicaliën in voedsel toestaat.

Purac werd wel meer gebruikt in de chemische en farmaceutische markten, maar dat hogere volume was onvoldoende om de daling in het voedingssegment te compenseren, aldus CSM. Purac boekte wel een hoger bedrijfsresultaat dan een jaar eerder.

Lees meer over:
CSM
Tip de redactie