Winst- en omzetgroei voor Heineken

AMSTERDAM - Heineken heeft in het derde kwartaal de winst en omzet zien groeien. Het concern profiteerde van volumegroei in vrijwel alle werelddelen, met uitzondering van West-Europa.

Daar gingen de verkopen, met name in Portugal en Spanje, omlaag. Dat bleek uit cijfers die woensdag werden gepubliceerd.

De omzet van de bierbrouwer kwam uit op 4,97 miljard euro, een stijging van ruim 7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011. Op autonome basis was de groei 4 procent. Analisten hadden gemiddeld gerekend op een omzet van 4,93 miljard euro.

De nettowinst bedroeg 577 miljoen euro, tegen 525 miljoen euro vorig jaar. Het biervolume ging met 2,7 procent omhoog tot 46,1 miljoen hectoliter, wat iets lager is dan de verwachting van analisten.

De grootste volumeproblemen lagen voor Heineken in West-Europa. In Portugal ging het verkochte biervolume met dubbele cijfers omlaag. Ook in Groot-Brittannië, Nederland en Spanje was er sprake van een daling. In Frankrijk en Italië vloeide er juist iets meer bier van Heineken.

Sterkste groei

De sterkste groei werd geregistreerd op het Amerikaanse continent, waar Heineken het biervolume met ruim 6 procent zag stijgen. Ook in Centraal- en Oost-Europa, Afrika en het Midden-Oosten was er sprake van flinke volumegroei.

In Azië ging het volume van de biermerken van Heineken achteruit, maar dat werd goedgemaakt door de prestaties van het samenwerkingsverband met Asia Pacific Breweries (APB). Dat bedrijf komt binnenkort volledig in handen van Heineken, zo werd vorige maand bekend.

De bierbrouwer bevestigde woensdag de eerder afgegeven verwachting dat de nettowinst over heel 2012 uitkomt op ongeveer hetzelfde niveau als vorig jaar.

Lees meer over:
Tip de redactie