TMG laat winstverwachting varen

AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de advertentie-inkomsten afgelopen halfjaar opnieuw sterk zien dalen en ziet daarom af van zijn eerdere winstvoorspelling. Dat maakte TMG vrijdag bekend.

TMG verwacht niet langer dat het genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebitda) dit jaar op circa 50 miljoen euro zal uitkomen. Een nieuwe voorspelling werd niet gegeven.

In de eerste 6 maanden van dit jaar werd een genormaliseerd bedrijfsresultaat behaald van 16,5 miljoen euro. Dat is een daling van 15,2 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder. De advertentieopbrengsten gingen met 10 procent omlaag, de internetopbrengsten daalden licht. De totale omzet van TMG zakte tot 282 miljoen euro, van 284 miljoen euro vorig jaar.

Het moederbedrijf van De Telegraaf, radiozender Sky Radio en sociale netwerksite Hyves boekte in de eerste helft van het jaar een nettowinst van 8,7 miljoen euro, tegen 13,2 miljoen euro een jaar eerder.

Bij Telegraaf Media Nederland daalden de opbrengsten met 9,7 miljoen euro tot 216 miljoen euro. Bij alle krantentitels gingen de opbrengsten omlaag, maar vooral de regionale dagbladen en de huis-aan-huisbladen hadden het moeilijk.

Sky Radio

Bij Sky Radio gingen de advertentieopbrengsten juist omhoog in het eerste halfjaar, dankzij betere luistercijfers. Hyves leed verlies, maar dankzij verschillende ingrepen verwacht TMG dat in de tweede jaarhelft het resultaat zal verbeteren.

Eind vorig jaar maakte TMG een strategie voor de periode tot en met 2016 bekend. Het bedrijf beschouwt 2012 daarom als een ''transitiejaar''. De nieuwe strategie van TMG voorziet onder meer in forse kostenbesparingen, waarbij veel banen moeten verdwijnen.

Volgens TMG heeft de ondernemingsraad recent een positief advies op hoofdlijnen gegeven en kan met de uitvoering van de plannen worden gestart.

Hyves

Telegraaf Media Group (TMG) heeft met zijn socialenetwerksite Hyves in het afgelopen halfjaar verlies geleden en zag het ledenaantal teruglopen door concurrentie van Facebook. Toch ziet TMG nog steeds een rooskleurige toekomst voor Hyves.

''Wij denken dat uiteindelijk een belangrijke doelgroep overblijft voor Hyves, die wij naast Facebook kunnen bedienen. Daar hebben we een eigen strategie voor'', zei topman Herman van Campenhout vrijdag in een toelichting op de halfjaarcijfers van TMG.

Hij wilde niet zeggen om welke doelgroep het gaat. ''Er zijn hele specifieke segmenten waarin wij met sociale media nog steeds marktleider zijn en daar zullen wij ons ook voor blijven inzetten de komende jaren. Maar die ga ik niet noemen om zo onze concurrenten niet wijzer te maken dan ze al zijn.''

Ingrepen

TMG verwacht dat door een aantal ingrepen bij Hyves het resultaat in het tweede halfjaar zal verbeteren. Er gaan wel banen verloren bij Hyves door een omvangrijk kostenbesparingsprogramma bij TMG. Van Campenhout wilde geen concrete cijfers geven over het banenverlies bij Hyves.

Volgens internetonderzoeker STIR staat Hyves qua bereik nog altijd in de top 4 van meest bezochte websites in Nederland. Hyves wil zich minder afhankelijk maken van het sociale netwerken en zich meer richten op de inhoud van de site. Daarbij moeten games, video, muziek en nieuws een grotere rol gaan spelen.

TMG kocht Hyves in november 2010 voor naar verluidt 40 miljoen euro.

Lees meer over:
TMG
Tip de redactie