Telegraaf Media Groep lijdt verlies

AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in 2011 een nettoverlies geleden van 32,6 miljoen euro. Dat maakte het mediabedrijf woensdag bekend.

TMG zag de omzet vorig jaar met ruim 15 miljoen euro dalen tot 577,2 miljoen euro. Dat kwam vooral door een verdere afname van de advertentie-inkomsten.

Die lagen bij gedrukte media 13 procent lager dan in 2010 en namen bij de radiozenders met ruim 8 procent af. Het normale bedrijfsresultaat (ebitda) zakte met bijna 16 miljoen euro tot 62,5 miljoen euro.

Het nettoverlies ontstond mede door een afschrijving van ruim 52 miljoen euro op diverse bezittingen. Zo schreef de uitgever van dagblad De Telegraaf en eigenaar van netwerksite Hyves 44 miljoen euro af op de Sky Radio Group. Door de sterke concurrentie op de radiomarkt dalen de resultaten van de muziekzender.

Besparing

TMG zette eind vorig jaar de strategie voor de komende jaren uiteen. Die voorziet onder meer in een kostenbesparingsprogramma van 70 miljoen euro, waarbij 350 van de in totaal ruim 2800 voltijdsbanen verdwijnen. Het bedrijf trof vorig kwartaal een voorziening van bijna 44 miljoen euro voor deze reorganisatie.

Internetactiviteiten leverden TMG vorig jaar bijna 70 miljoen euro op en maakten daarmee circa 12 procent van de totale opbrengsten van het bedrijf uit. De inkomsten uit advertenties waren op internet ruim 35 procent hoger dan in 2010. Die groei was echter onvoldoende om de achteruitgang bij gedrukte media en radio te compenseren.

Overgang

TMG verwacht dat de nieuwe strategie op termijn leidt tot een toename van de omzet en de winst. 2012 is een overgangsjaar.

Het bedrijf voorziet geen verbetering van het vertrouwen onder consumenten en producenten, maar hoopt wel te profiteren van de grote sporttoernooien die dit jaar plaatsvinden. Vooral succes van Nederlandse sporters kan de omzet daarbij vooruit helpen, aldus het bedrijf.

Lees meer over:

Steunmaatregelen ECB

Steunmaatregelen ECB
De ECB neemt begin 2015 een beslissing over nieuwe steunmaatregelen om de lage inflatie in de eurozone te bestrijden.

Dalende olieprijs

Dalende olieprijs
De olieprijs daalt. Een vat olie piekte in juni op ruim 115 dollar, nu schommelt die prijs rond de 60 dollar. Wat veroorzaakt de lage prijs?

Digitalisering

Digitalisering
ING, ABN Amro, Rabobank en Achmea zetten allen flink het mes in het personeelsbestand vanwege de digitalisering binnen de financiële sector.