Groothandels Sligro stuwen winst

VEGHEL - Supermarkt- en groothandelsbedrijf Sligro heeft de winst in 2011 met ruim 11 procent zien stijgen.

Het resultaat werd gestuwd door de groothandels die Sligro exploiteert, de divisie Foodservice van het bedrijf. De supermarkttak presteerde aanzienlijk minder. Sligro wil het dividend fors verhogen.

In totaal bedroeg de nettowinst over 2011 78 miljoen euro. Dat is lager dan de ruim 84 miljoen euro die analisten hadden verwacht.

Het bedrijfsresultaat (ebit) bedroeg 105 miljoen euro, eveneens lager dan analisten hadden voorzien. Eerder in januari maakte Sligro al bekend dat de omzet over 2011 2,4 miljard euro bedroeg, een stijging met bijna 6 procent.

Supermarkten

Het bedrijfsresultaat van Foodservice ging omhoog naar 100,4 miljoen euro van bijna 80 miljoen euro in 2010. Foodretail, de supermarkten, bracht een bedrijfsresultaat van 6,9 miljoen euro, tegen 13,2 miljoen euro in 2010.

Het resultaat werd volgens Sligro gedrukt door de kosten als gevolg van de integratie van de Sanderssupermarkten en eenmalige projectkosten. In 2010 was er juist sprake van een eenmalige boekwinst van 2 miljoen euro.

Onder druk

Sligro denkt dat het beeld voor de onderneming er in 2012 niet wezenlijk anders zal uitzien dan in 2011. Dat is volgens het concern geen reden tot klagen, omdat de inkomens van klanten onder druk staan en het consumentenvertrouwen laag is en blijft.

De markt zal in 2012 een zeer bescheiden groei laten zien, maar het bedrijf verwacht het zelf beter te doen.

Sligro wil het dividend verhogen tot 1,05 euro per aandeel. Dat is een plus van 50 procent boven de uitkering in 2010. Daarvan is 0,85 euro regulier en 0,20 euro variabel.

Lees meer over:
Tip de redactie