Air France-KLM strijdt tegen dure Aziatische luchthavens

AMSTERDAM - Air France-KLM steunt de strijd van IATA tegen explosief stijgende luchthavenheffingen in Azie en overhandigt in februari een rapport daarover aan de brancheorganisatie IATA, zegt de chef van Air France-KLM voor de regio Azië-Pacific.

"Wij hebben onderzoek gedaan naar de exorbitant stijgende luchthavenheffingen op veel Aziatische luchthavens", zegt Marnix Fruitema, senior vicepresident Azie-Pacific in het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen.

Fruitema legt uit dat Air France-KLM het voortouw heeft genomen, als grootste luchtvervoerder tussen Europa en de regio Azie-Pacific, gemeten in omzet en aantallen passagiers, en dat hij inmiddels andere grote maatschappijen zoals joint venture-partner Delta Air Lines, American Airlines, Lufthansa en AirAsia uit Maleisie aan zijn zijde weet.

Markt

Air France-KLM betaalt jaarlijks meer dan 100 miljoen euro aan luchthavenheffingen op luchthavens in de regio Azie-Pacific, die in 2014 met een miljard passagiers de grootste luchtvaartmarkt ter wereld zal zijn.

"In Manila moeten wij 3,5 miljoen euro betalen voor heffingen die alleen gelden voor buitenlandse luchtvaartmaatschappijen", zegt Fruitema. "Dat is flagrant in strijd met bepalingen van wereldhandelsorganisatie WTO en de VN-luchtvaartorganisatie ICAO."

Overstappen

Een andere boosdoener is luchthaven Changi van Singapore, aldus de Air France-KLM-manager. "Daar geldt een speciale heffing voor luchtvaartmaatschappijen die passagiers laten overstappen op aansluitende vluchten. Dat kost Air France-KLM voor aansluitende vluchten naar Indonesie en Australie 4 miljoen euro per jaar."

Regionaal manager Albert Tjoen van IATA in Singapore zegt dat de organisatie de kwestie serieus bekijkt. "Luchtvaartmaatschappijen hebben kostenefficiënte luchthavens nodig. Het is zorgwekkend wanneer luchthavens de heffingen verhogen, zonder toelichting en zonder de gebruikers van de luchthavens te consulteren", zegt Tjoen.

"IATA en de aangesloten luchtvaartmaatschappijen hebben campagne gevoerd voor verlaging van de heffingen en lagere kosten op Aziatische luchthavens", vervolgt hij. "Dat heeft tot succes geleid in Indonesie, Japan, Zuid-Korea en Thailand, maar bijvoorbeeld nog niet in Manila, Singapore en Delhi.

Delhi

Vooral Delhi, dat de tarieven met meer dan 300 procent wil verhogen, tast daarmee de levensvatbaarheid van de route aan en de ambitie om uit te groeien tot een grote hub met capaciteit voor 100 miljoen passagiers per jaar. "Dat leidt tot schade voor zowel de luchtvaartmaatschappijen als de luchthaven zelf", aldus de IATA-manager.

Maar een woordvoerster van de internationale luchthavenorganisatie ACI zegt dat het te simpel is, om te veronderstellen dat de regels en tarieven overal hetzelfde kunnen zijn.

"Luchthavenexploitanten doen hun operationele en financiële exploitatie in sterk wisselende lokale economieen, met lokale overheidsregels, lokale financieringsmogelijkheden en lokale infrastructuur", zegt ACI-woordvoerster Cheryl Marcell.

"Er is geen algemene regelgeving voor tarieven en stijgingen of dalingen daarvan mogelijk", voegt ze toe.

Destructief

Maar net als Tjoen wijst ook Fruitema op de "destructieve" plannen van de luchthaven van Delhi voor verhoging van de heffingen. In Delhi wil de luchthaven het tarief voor een Boeing 747-400 op 1 april 2013 met 335 procent verhogen, tot zo'n 17.000 euro, zegt Fruitema.

Hij wijst erop dat de vergelijkbare heffing op Schiphol nu ongeveer EUR9.000 bedraagt. "AirAsia uit Maleisië is vanwege de extreme verhoging van de heffingen inmiddels maar gestopt met vliegen op Delhi en Mumbai.

American Airlines schrapt op 1 maart de route Chicago-Delhi", zegt Fruitema. Beide luchtvaartmaatschappijen bevestigen de uitspraken.

Overleg

Een positieve uitzondering is volgens Fruitema de luchthaven van Kuala Lumpur. "Daar heeft de luchthaven een tariefsverhoging aangekondigd, en is daarna het overleg met de klanten aangegaan om uitleg te geven over de geplande verhogingen, die verband houden met benodigde investeringen in de infrastructuur.

Na de consultatieronde met de klanten zijn de geplande verhogingen met de helft verlaagd. Zo hoort het en zo doen we dat in Europa ook", zegt hij. Fruitema wijst erop dat de Europese Commissie in 2009 regels heeft ingesteld voor transparantie en verplichte consultatie bij de vaststelling van luchthaventarieven.

Door de verschilende benaderingen zijn er nu grote verschillen in Aziatische tarieven. Zo bedraagt het tarief voor landing en vertrek van een Boeing 777-vliegtuig van Air France-KLM op Kuala Lumpur 3.511 euro, terwijl dat in Singapore 6.211 euro is.

Fruitema vindt dat luchthavens geen commerciele bedrijven moeten zijn, maar leveranciers van faciliteiten en capaciteit ten dienste van luchtvaartmaatschappijen, in het belang van de lokale economie.

Absurd

"Het is absurd dat de luchthaven van Delhi een winstmarge van 17 procent nastreeft en Changi in Singapore zelfs 25 procent, terwijl de luchtvaartmaatschappijen al heel blij zijn als ze in de beste jaren 5procent halen. Laten we het maar eens omdraaien: wij als luchtvaartmaatschappijen zouden de luchthavens provisie moeten vragen voor de passagiers die wij binnenbrengen voor de omzet in hun restaurants en taxfree-winkeltjes."

"Ik kan me niet voorstellen dat ze er in India blij mee zijn dat American en AirAsia daar weggaan", zegt hij. "En vergeet niet: het is uiteindelijk de passagier die het gelag betaalt."

Het luchthavenbedrijf van Delhi, DIAL, was niet voor commentaar bereikbaar, maar uit IATA-cijfers blijkt dat bijna een derde van de heffingen een 'airport development fee' betreft, bedoeld als bijdrage voor de ontwikkeling van de luchthaven.

Alternatieven

Fruitema benadrukt dat het hier gaat om monopolistische luchthavens, waarvoor meestal geen goede alternatieven voorhanden zijn in de directe omgeving.

"En het verbazingwekkende is dat ook in deze crisistijden veel luchtvaartmaatschappijen zich helemaal niet bewust zijn dat ze vaak veel te veel betalen. Daar gaat ons rapport hopelijk een einde aan maken."

Lees meer over:
Tip de redactie