Dick Boer nieuwe topman Ahold

AMSTERDAM - Supermarktketen Ahold krijgt een nieuwe bestuursvoorzitter. Dick Boer volgt de huidige topman John Rishton op, die het bedrijf per maart 2011 verlaat om de hoogste baas te worden bij Rolls-Royce. Dat is donderdag bekendgemaakt.

Boer is op dit moment nog verantwoordelijk voor de Europese supermarktdivisie van Ahold. Sander van der Laan, de algemeen directeur van Albert Heijn, zal Boer in die functie opvolgen.

''Ik ben zeer trots en vereerd met mijn benoeming tot topman van Ahold, in deze fase waarin wij ons bedrijf verder versterken en laten groeien", aldus de toekomstige bestuursvoorzitter van Ahold in een persbericht.

Etos

De 53-jarige Boer zwaaide tot 1 januari de scepter bij de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn, drogisterijformule Etos en slijterij Gall & Gall. Boer kwam in 1998 bij het supermarktconcern in dienst.

Hij werkte voor zijn komst bij Ahold onder meer voor Unigro, de voorloper van het huidige Super de Boer. Boer is ook de voorzitter van de Nederlandse belangenbehartiger voor de supermarktbranche Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Herindeling

Vorig jaar november kondigde Ahold een reorganisatie van het management aan. Boer kreeg de leiding over de Europese activiteiten en Lawrence Benjamin kreeg de Amerikaanse activiteiten onder zijn hoede.

De herindeling van taken moest Benjamin en Boer de gelegenheid geven meer tijd te besteden aan de groeimogelijkheden in bestaande en nieuwe markten. Ahold heeft dit jaar aangegeven winkels te willen openen in België.

Pensioen

Benjamin zal begin 2011 met pensioen gaan, zo werd donderdag bekendgemaakt. Carl Schlicker, die nu verantwoordelijk is voor de dagelijkse praktijk bij de Amerikaanse supermarkten, zal zijn positie als zogeheten Chief Operating Officer van alle Amerikaanse activiteiten overnemen.

John Rishton was sinds januari 2006 in dienst bij Ahold. Eerst als de financieel topman. Hij volgde in november 2007 officieel de Zweed Anders Moberg op als de hoogste baas bij Ahold. Hij had die functie al sinds juli 2007 op interimbasis vervuld, na het plotselinge vertrek van Moberg.

Onder zijn leiding voerde Ahold een ingrijpend verbeterprogramma door in de winkels in de Verenigde Staten waarbij er meer huismerkartikelen op de schappen kwamen en prijzen verlaagd werden. De strategie bleek succesvol.

Lees meer over:
Tip de redactie