Unilever koopt Amerikaans bedrijf

ROTTERDAM - Unilever, producent van consumentengoederen, wil het Amerikaanse bedrijf Alberto Culver overnemen. Met de overname is een bedrag gemoeid van 3,7 miljard dollar (2,7 miljard euro) in contanten.

Dat maakte het Brits-Nederlandse bedrijf maandag voorbeurs bekend.

''We zijn verheugd Alberto Culver over te nemen'', aldus topman Paul Polman. ''Deze aankoop is een aanvulling op ons portfolio van haar- en verzorgingsproducenten en zal ons helpen onze wereldwijde sterke positie in deze categorieën verder uit te bouwen.''

Nexxus

Alberto Culver liet maandag weten akkoord te gaan met de overname. Het bedrijf is bekend van de (haar-)verzorgingsmerken als TRESemmé, Nexxus en Simple. De jaaromzet bedraagt 1,6 miljard dollar (per 30 juni 2010) en het bedrijfsresultaat (ebitda) meer dan 250 miljoen dollar, aldus Alberto Culver.

De overname draagt, exclusief herstructureringskosten, al in het eerste volledige jaar bij aan de winst per aandeel, aldus Unilever. Het concern verwacht ''significante'' synergievoordelen. De aandeelhouders van Alberto Culver en de mededingingsautoriteiten moeten nog instemmen met de overname.

Koerswinst

Beleggers in Amsterdam en Londen waren in ieder geval blij met het overnamenieuws. Het aandeel stond op beide graadmeters hoger. ''Beleggers zien het liefst dat bedrijven kralen rijgen. Dat bedrijven aankopen doen, die direct bijdragen aan de winst per aandeel'', aldus beleggingadviseur Erwin Blok van VPV Bankiers.

Voor Unilever is de overname aantrekkelijk. Het concern versterkt de positie in de markt voor verzorgingsproducten, waar snelle groei en hogere marges haalbaar zijn. Ook haalt het bekende merken in huis. Naar eigen zeggen wordt het concern de grootste als het gaat om haarverzorging, de nummer twee in shampoo en de nummer drie als het gaat om stylingsproducten.

Volwassen markten

Met name in de Verenigde Staten, Canada, Mexico, Australië, Azië en Groot-Brittannië verstevigt Unilever zijn positie. Ondanks dat deze gebieden bestempeld worden als zogeheten volwassen markten, verwacht Unilever ook in opkomende markten de merken van Alberto Culver aan de man te kunnen brengen.

De eigen persoonlijke verzorgingsproducten zoals Dove, Rexona en Vaseline zijn een steeds belangrijker wordende tak voor Unilever. ''Personal Care is een strategische categorie voor Unilever die snel groeit'', aldus Polman. Inmiddels haalt de divisie de meeste omzet binnen voor het concern.

Het is de tweede grote overname die Unilever in de pijplijn heeft zitten. Het concern wacht nog op groen licht van de Europese Commissie voor de overname van de verzorgingstak en wasmiddelen van Sara Lee voor 1,28 miljard euro. Het gaat hier om bekende merken als Sanex, Biotex en Zwitsal. Eind oktober wordt een beslissing verwacht.

Lees meer over:
Tip de redactie