Inkomsten TMG dalen minder hard

AMSTERDAM - Mediaconcern Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de inkomsten uit advertenties in het eerste kwartaal opnieuw zien dalen. De daling was echter minder sterk dan in de voorgaande kwartalen, zo meldde het concern woensdag.

TMG zag de totale omzet in de eerste drie maanden met 4 procent dalen in vergelijking met een jaar eerder, tot 140,5 miljoen euro. De opbrengsten van advertenties daalden met 6 procent tot 61 miljoen euro. De oplage-inkomsten van de uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf stegen met 300.000 euro.

De daling van de advertentie-inkomsten halveerde ten opzichte van het laatste kwartaal van 2009. In het tweede en derde kwartaal van vorig jaar ging nog 16 tot 20 procent van de reclame-opbrengsten verloren.

Als de daling in de rest van het jaar op hetzelfde niveau ligt als in het afgelopen kwartaal, dan verwacht TMG de operationele winstmarge (ebita) te kunnen verbeteren tot ruim 9 procent. Deze marge kwam in de eerste drie maanden van het jaar uit op 7,6 procent.

Bezuinigingen

Het bedrijfsresultaat van TMG steeg in de eerste drie maanden van 2010 van 4,6 miljoen euro tot 10,7 miljoen euro. Dit was vooral te danken aan de bezuinigingen die vorig jaar werden doorgevoerd. Ten opzichte van eind maart 2009 verdwenen driehonderd arbeidsplaatsen, waardoor de personeelskosten met 7,2 miljoen euro afnamen.

De gevolgen van de reorganisatie waren in het afgelopen kwartaal volledig waarneembaar. In de komende kwartalen zal dit effect afnemen, waardoor de stijgende lijn van de eerste maanden van 2010 niet zonder meer kan worden doorgetrokken naar de rest van het jaar, waarschuwde het concern.

Tip de redactie