Kaartenfabrikant AND ziet mobiele toekomst

AMSTERDAM - NUzakelijk neemt lokaal genoteerde beursfondsen onder de loep. Digitale kaartenfabrikant AND ziet de toekomst in mobiel. "Het zal een gewoonte worden dat informatie aan een locatie gekoppeld wordt."

AND, opgericht in 1984, is een van de oudste softwarebedrijven van Nederland. Terwijl op de website producten worden onderverdeeld in navigation maps, digital maps en AND Solutions, houdt bestuursvoorzitter Maarten Oldenhof het graag simpel: “Eigenlijk maken we gewoon kaarten, punt.”

Het bedrijf dat in 2001 nog uitstel van betaling moest aanvragen, draait de laatste jaren weer op volle toeren. “Het hart van het bedrijf is de kaart. Het grootste probleem in die tijd was dat er teveel dingen naast werden gedaan en de kern van de zaak werd verwaarloosd.”

Oldenhof, die zelf in 2002 bij AND aan de slag ging, zag pas dit jaar de bijbehorende noteringsmaatregel vervallen. “We maken al jaren weer winst, maar ik wilde geen nieuwe prospectus maken. Dat kost te veel tijd en geld.” Toen die laatste voorwaarde kwam te vervallen, kon AND eindelijk het ‘strafbankje’ van NYSE Euronext verlaten.

Mobiel
AND maakt digitale kaarten: van ‘eenvoudige’ kaarten die veel voor logistieke systemen gebruikt worden tot gedetailleerde kaarten die geschikt zijn voor navigatie. “Waar het naar toe gaat, is dat elk mobiel apparaatje met gps is uitgerust waar je alleen wat aan hebt als er een kaartje onder ligt.” Daar ligt dan ook de toekomst van AND aldus Oldenhof.

“Op de mobiele markt zie je telecomoperators, telefoonfabrikanten en online bedrijven die allemaal diensten willen aanbieden. Je koopt in de toekomst een Nokia telefoon met Nokia kaart, je operator Vodafone biedt een kaart aan, terwijl je ook Google maps kunt downloaden.”

Applicaties
“Daarnaast worden besturingssystemen van mobiele telefoons opengesteld, zodat de gebruiker zelf applicaties kan bouwen. Dat betekent dat er allerlei applicaties gebouwd gaan worden die iets doen met een kaartje. Het weerbericht zul je gaan koppelen aan een kaart. Ik wil het weer weten waar ik woon, niet het weer van heel Nederland of dat van Amsterdam-Noord.”

Datzelfde geldt voor parkeerplaatsen denkt Oldenhof: “Als je ergens heen rijdt, wil je graag geleid worden naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats. Navigatie wordt waarschijnlijk één van de vele applicaties. Er zal een groep blijven die de voorkeur blijft geven aan een apart navigatiesysteem in de auto, maar verder zal iedereen navigatie op zijn telefoon gebruiken. Dat houdt in dat die markt veel groter wordt.”

Om te laten zien wat er allemaal mogelijk is, heeft AND zelf een applicatie voor de iPhone gebouwd met de livestanden van de eredivisie. “Het was een grapje, maar wel een groot succes. Je ziet de kaart van Nederland met een voetbal boven het stadion waar de club speelt. Als je op de voetbal komt, kan je zien wat de stand op dat moment is.”

and 460

Grote speler
AND heeft vele bekende namen als klant en maakte recent bekend een goede deal te hebben gemaakt met een ‘grote Amerikaanse speler’. Hoewel er wel geruchten zijn dat het om Microsoft of Google gaat, wordt er niks bevestigd of ontkend. “Wij zullen niet bekend maken om wie het gaat, dat is contractueel vastgelegd. De slimme gebruiker van de producten zal het wel kunnen zien.”

Volgens Oldenhof is AND met deze deal een stap verder in het bereiken van hun doel: een volwaardige concurrent te zijn ten opzichte van Navteq en Tele Atlas. Nadat deze twee bedrijven door respectievelijk Nokia en TomTom werden overgenomen, bleef AND als enige onafhankelijke kaartenmaker over.

“We hadden verwacht dat na de overname van de andere kaartenmakers, iemand zenuwachtig zou worden en ons zou overnemen. Dat is niet gebeurd, maar er kan morgen een bod worden uitgebracht.”

Oldenhof ziet geen andere concurrenten, wel is hij vorige week naar China geweest om te praten met andere partijen. “We kijken of we in verre landen met anderen kunnen samenwerken. Zo zijn er in China partijen die al een kaart van hun land hebben. Als we zelf een groot land als China in kaart moeten gaan brengen, kost dat enorm veel tijd.”

Oldenhof

India
AND maakt zijn kaarten niet door in een land rond te rijden, maar gebruikt verschillende bronnen zoals kadasters. “Onze kaarten zijn een digitale database van 1-en en 0-en, waar je niks mee kan als je er geen software erom heen zet. De software maken we hier in Nederland, de productie gebeurt in India.”

“We vieren dit jaar ons tienjarig bestaan in India.” Ondanks de cultuurverschillen – “je moet geen opdrachten geven die voor twee interpretaties vatbaar zijn”- verwacht Oldenhof nog lange tijd in India actief te blijven. “Het scheelt een factor tien in de kosten. Daarnaast zal de Indiër niet snel iets kopiëren of iets stouts doen. Het land groeit snel, maar niet zo snel dat het voor ons onvoordelig wordt.”

Het huidig economisch klimaat noemt Oldenhof ‘een moeilijke tijd’: “Mijn klanten worden afwachtender, terwijl mijn leveranciers sneller betaald willen worden. Iedereen is onrustig.”

Zie ook de eerdere afleveringen in deze serie

Groot Handelsgebouw loopt weer vol
Biotechconcern OctoPlus rekent zich rijk
Eeuwenoude uitgever Brill omhelst internet
Ego laptops blazen Begemann nieuw leven in
Delfts Blauw in rustiger vaarwater

Stresstest banken

Stresstest banken
Alle 7 Nederlandse banken zijn met gemak geslaagd voor de stresstest. 13 Europese banken moeten wel kapitaal aantrekken.

NUwerk

NUwerk
Bekijk alle actuele vacatures