TomTom op koers in moeilijke markt

AMSTERDAM - De producent van navigatiesystemen TomTom ligt ondanks de wereldwijde recessie op koers. De onderneming uit Amsterdam meldt dat de verkoop van navigatiekastjes vooralsnog voldoet aan haar verwachtingen.

TomTom presenteerde woensdagochtend kwartaalcijfers die beter zijn dan analisten hadden voorspeld. De nettowinst over het tweede kwartaal bedroeg 20 miljoen euro. Dat is weliswaar 61 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, maar analisten hadden het winstcijfer gemiddeld op 13 miljoen euro geschat.

Ook de omzet lag met 368 miljoen euro boven de verwachtingen. Driekwart van de kwartaalomzet werd verdiend met de verkoop van navigatiekastjes voor in auto's.

Sneller
TomTom liet ook weten dat het bedrijf sneller kosten bespaart dan gepland. Het besparingsdoel wordt daarom verhoogd tot 90 miljoen euro. Eerder was dat 60 miljoen euro.

Analisten reageerden zeer positief op de kwartaalcijfers. SNS Securities concludeerde dat TomTom een sterk bedrijfsresultaat weet neer te zetten in een moeilijke markt. Ook beleggers waren enthousiast. Zij zetten het aandeel TomTom in de ochtendhandel zo'n 8 procent hoger op de beurs in Amsterdam.

'Uitdagend'
TomTom-topman Harold Goddijn noemde de marktomstandigheden in een toelichting nog uitdagend. Hij verwacht het marktaandeel in Noord-Amerika dit jaar te kunnen vergroten. TomTom heeft wat marktaandeel verloren in Amerika, waar het bedrijf concurreert met Garmin.

Bestuursvoorzitter Goddijn ging niet concreet in op de prognose voor de winst of omzet in heel 2009. Hij verwacht dat in Europa dit jaar in totaal 15 miljoen navigatiekastjes worden verkocht. In Noord-Amerika zijn dat er naar verwachting 17 miljoen. TomTom meldde in februari dat het bedrijf binnen deze twee markten dit jaar 11 tot 12 miljoen navigatiesystemen verwacht te verkopen. Dat zou moeten resulteren in een jaaromzet van 1,4 tot 1,6 miljard euro.

Verkoopprijs
Het afgelopen kwartaal heeft TomTom 2,46 miljoen navigatiekastjes verkocht. De gemiddelde verkoopprijs lag op 112 euro per stuk. Naast mobiele navigatiesystemen maakt TomTom ook digitale kaarten.

Het bedrijf rekent erop dat het zwaartepunt van de verkopen in de tweede helft van het jaar in het vierde kwartaal zal liggen.

De onderneming heeft halverwege juli een claimemissie met een opbrengst van 430 miljoen euro afgerond. TomTom heeft het geld onder meer nodig om schulden af te lossen. De producent heeft een schuld van 1 miljard euro door de overname van de digitale kaartenmaker Tele Atlas. Daarvoor werd afgelopen jaar 2,9 miljard euro betaald.

Tip de redactie