Vraagtekens rond toekomst buurtbemiddeling

Volgens Meino Dam van Lijst Linssen is er maar tot het eerste kwartaal van 2017 financiering vanuit de gemeente beschikbaar voor de buurtbemiddeling.

Dam roept het college op om in te grijpen en meerjarige financiering beschikbaar te stellen. Danny Garland, regiomanager Brabantse Wal van WijZijn Traversegroep, maakt zich geen zorgen.

"Het is belangrijk dat die financiering er komt, maar de gemeente is positief over de buurtbemiddeling en ziet het initiatief graag uitbreiden over de Brabantse Wal."

Na een succesvolle proefperiode ging de buurtbemiddeling in Bergen op Zoom op 1 juli 2016 van start. Het project valt onder coördinatie van WijZijn en ronde de afgelopen maanden van de veertig zaken 72 procent succesvol af.

Ondanks deze positieve cijfers en het groeiende bereik van het initiatief, is de toekomst nu toch onzeker omdat het financiële plaatje nog niet rond is.

Financiën

Meino Dam, raadslid namens Lijst Linssen, meldt dat er maar tot en met het eerste kwartaal van 2017 financiering beschikbaar is vanuit de gemeente voor het project. Dat is een teleurstelling voor de partij die al sinds 2013 lobbyt voor de komst van buurtbemiddeling naar Bergen op Zoom.

Dam verwijst naar buurgemeente Roosendaal voor een oplossing: "In de gemeente Roosendaal is er voor de buurtbemiddeling een meerjarig financieel plan." Hij vraagt het college om dit Roosendaalse voorbeeld te volgen. Ondanks de mist rond de financiering, is Danny Garland positief over de toekomst van het project.

Zij geeft aan dat de samenwerking met de gemeente Bergen op Zoom erg goed is en dat er gesprekken gaande zijn met de gemeente Steenbergen, Tholen en Woensdrecht om het initiatief ook daar van de grond te laten komen.

Klachten

Inwoners van de gemeente Bergen op Zoom kunnen buurtbemiddeling inschakelen wanneer zij een burenconflict hebben. De meest voorkomende klachten zijn geluidsoverlast, ruzies over de tuin en overlast van dieren. De buurtbemiddelaar gaat het gesprek aan met de buren en probeert zo de communicatie te herstellen en te bemiddelen bij het maken van afspraken.

"Daarnaast heeft buurtbemiddeling vaak ook een belangrijke signalerings- en doorverwijsfunctie naar hulpinstanties, omdat onze vrijwilligers achter de voordeur van mensen komen", legt Garland uit.

Tip de redactie