Winkels in Steenbergen en Dinteloord moeten meer verrassen

Steenbergen en Dinteloord krijgen een nieuw centrumplan waarmee de kernen leefbaar, attractief en economisch krachtig moeten blijven.

Om dit te bewerkstelligen heeft de gemeente een consumentenonderzoek laten verrichten, waarbij inwoners van de kernen de positieve en negatieve punten van hun kern bespraken. De antwoorden op de verschillende vragen worden de komende tijd besproken met ondernemers, inwoners en overige betrokkenen om te komen tot een actiegericht centrumplan voor de komende jaren.

"Om een goed beeld te krijgen van de bezoekersstromen zijn ook de kernen Tholen, Fijnaart, Halsteren en Sint Philipsland in kaart gebracht." In totaal werden vierhonderd consumenten ondervraagd. Honderd in Steenbergen, honderd in Dinteloord en de overige in de zojuist benoemde plaatsen.

Uit de resultaten blijkt dat 92 procent van de inwoners van Steenbergen boodschappen doet in eigen dorp. 4 procent gaat daarvoor naar Dinteloord. De inwoners van Dinteloord doen minder boodschappen in de eigen kern. 62 procent blijft in Dinteloord en 26 procent gaat naar Steenbergen.

Vanuit de overige vier kernen komen mensen ook boodschappen doen in Steenbergen, maar dat is in Dinteloord minder het geval. Hoofdreden hiervoor is het gevarieerde aanbod van supermarkten in Steenbergen met zowel een Albert Heijn, als een Jumbo, Aldi en Lidl.

Winkelen

Hoewel nog relatief veel mensen in de eigen kern blijven voor een bezoek aan bijvoorbeeld de versspecialist en de supermarkt, is dat procentueel gezien een stuk minder als het op winkelen aankomt. Slechts 34 procent van de inwoners van Steenbergen winkelt in eigen dorp en in Dinteloord is dat slechts 28 procent.

Inwoners trekken vooral naar grote(re) steden zoals Bergen op Zoom en Roosendaal omdat hier meer aanbod is en er leukere winkels zijn. Het bezoek aan de winkels in Steenbergen is in totaal afgenomen met 17,4 procent, vooral de Tholenaren blijven tegenwoordig weg.

"Er is hier in Tholen veel bijgekomen. Alles zit hier nu bij elkaar. Het is niet meer nodig om naar Steenbergen te gaan." Het bezoek aan de winkels is in Dinteloord veel minder afgenomen, namelijk met 1,35 procent. Vanuit Tholen gaat men nu juist vaker naar Dinteloord (33 procent). Dit heeft alles te maken met de Action.

Conclusies

Zoals bij elk onderzoek kunnen er conclusies worden getrokken. Zo blijkt uit de beantwoording dat Dinteloord hoger scoort dan Steenbergen op bereikbaarheid, parkeervoorzieningen, sfeer, klantvriendelijkheid van de ondernemers, veiligheid en de openingstijden en schoonheid van het winkelgebied.

De beide winkelgebieden scoren het minst goed op het punt 'mate van verrassing en vernieuwing'. "Opvallend is dat de mensen die aangeven dat Dinteloord saai is vooral de ouderen zijn. Zij vinden dat er in Dinteloord niet veel gebeurt." De kracht van Dinteloord (de Action) ontbreekt juist in Steenbergen.

Om het winkelklimaat in Steenbergen te verbeteren geven de ondervraagden aan dat er meer winkelaanbod moet komen met goedkopere winkels. De mensen willen minder leegstand, meer sfeer en betere bereikbaarheid. Ook in Dinteloord moet meer aanbod komen, ook van goedkopere winkels en er moet een tweede supermarkt bij.

Tip de redactie