Na zomer meer cultuur op SOM-scholen

De kinderen van de negen basisscholen van Stichting SOM in de gemeenten Reimerswaal, Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht krijgen vanaf volgend schooljaar meer cultuurlessen. 

Dankzij 180.000 euro subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie kunnen de leerkrachten zich verdiepen in bijvoorbeeld dans-, drama- en muzieklessen. Dat was maandagmiddag reden voor een groot feest. “Dit zijn de krenten in de pap”, vindt projectleider cultuur Nancy Spaapen van Stichting SOM.

De onderwijskoepel is blij dat haar aanvraag voor de subsidie is gehonoreerd. Daarmee kunnen de jongens en meiden van de negen scholen meer en betere cultuurlessen volgen, legt Spaapen uit.

“Deze subsidie geeft een enorme boost aan ons cultuuronderwijs. We gebruiken het bedrag om onze leerkrachten te trainen.”

Waar de ene leerkracht straks is gespecialiseerd in dramalessen, weet de ander alles van dansen of zingen, want ze kunnen een opleiding volgen die past bij hun interesses. Het is de bedoeling dat de leerkrachten in hun eigen klas met cultuur aan de slag gaan, maar de mogelijkheid om andere groepen over te nemen is er ook als de scholen dat willen.

Cultuurcoördinator

De scholen krijgen een cultuurcoördinator die ervoor zorgt dat alle cultuurdisciplines aan bod komen. Zo profiteren volgens Spaapen alle kinderen van de nieuwe kennis.

“Nu huren we bijvoorbeeld docenten van de Muziekschool in voor muziekles. Dat is straks niet meer nodig.”

Onder Stichting SOM vallen de openbare basisscholen De Regenboog in Dinteloord, Parelmoer in Yerseke, De Reigersberg in Rilland, Voorhoute in Kruiningen, De Klimroos in Krabbendijke, De Eendracht in Hansweert, De Noordster en De Kreek in Bergen op Zoom en De Dobbelsteen in Hoogerheide.

De onderwijsteams maken hier volgens Spaapen graag tijd vrij voor cultuurles. “Het onderwijs is erg gericht op taal en rekenen, maar wij willen ruimte blijven creëren voor wekelijkse cultuurlessen. Dat is bijvoorbeeld goed voor de sociale vaardigheden van de kinderen en ze leren ervan respect te hebben voor elkaar."

Zelfvertrouwen

Een voorstelling op school geeft leerlingen veel plezier en de voorbereiding op zo’n show is ook leerzaam, aldus Spaapen. “Het zorgt voor verbondenheid tussen de kinderen. En bijvoorbeeld de leerlingen uit groep één leren dan van de kinderen uit groep acht en zij zien weer wat iemand uit groep één al kan.”

Cultuurles kan een kind ook helpen taal en rekenen onder de knie te krijgen. “Als een kind merkt dat het goed is in bijvoorbeeld drama, is dat goed voor het zelfvertrouwen en groeit het plezier in school.”

Tip de redactie