Putse hulplijn voor vragen over wonen, zorg en welzijn

Inwoners van Putte die hulp nodig hebben bij het klussen, iemand zoeken voor een ritje naar het ziekenhuis of ondersteuning kunnen gebruiken bij hun persoonlijke verzorging, kunnen vanaf maandag 16 mei terecht bij één centrale, Putse hulplijn. 

De zorgcoöperatie Zorg om Zorg Putte, TWB Thuiszorg met aandacht, de Brede Welzijnsinstelling (BWI), de Putse huisartsen, WMO-adviesraad, gemeente Woensdrecht en het Putse dorpsplatform lanceren daarvoor gezamenlijk het telefoonnummer 0164-606060.

Pilot

Het initiatief voor de hulplijn komt van de Putse zorgcoöperatie, maar Erik De Laet, voorzitter van Zorg om Zorg, benadrukt dat de lijn door alle deelnemende partijen gedragen wordt. Volgens hem was er in Putte behoefte aan een rechtstreekse hulplijn.

"De gemeente heeft wel een integraal meldpunt, maar als je dat nummer belt, krijg je al direct vier keuzen. Voor ouderen kan dat best ingewikkeld zijn. Als vervolgens de telefoniste de vraag ook niet goed begrijpt, wordt zo iemand al snel van het kastje naar de muur gestuurd."

Dorpscoördinator

Een pilot moet de komende veertien maanden uitwijzen of dat probleem met een lokale hulplijn ondervangen kan worden. Het nummer 606060 heeft voor Putte als voordeel dat er iemand uit eigen dorp de telefoon opneemt.

De stuurgroep, met daarin de zeven organisaties, heeft namelijk Henk van de Brug aangesteld als dorpscoördinator. Van de Brug woont in Putte en treedt momenteel al op als cliëntondersteuner voor mensen die vragen hebben op het gebied van wonen, zorg en welzijn.

"Het voordeel van Henk is, dat hij desnoods even op de fiets springt om bij de mensen thuis hun verhaal aan te horen", aldus De Laet.

Keukentafel

Van de Brug verwacht zelf ook dat veel gesprekken uiteindelijk aan de keukentafel gevoerd zullen worden. "Als mensen nu de BWI bellen, krijgen ze heel vaak te horen dat ze naar de Kromstraat in Hoogerheide moeten komen. Voor ouderen is dat toch een probleem."

"Het eerste contact met mij zal daarom telefonisch zijn, maar ik schuif ook aan bij de mensen thuis om hun vraag nog eens goed door te spreken. Vaak blijkt achter één vraag veel meer te zitten. Dat hoor je pas in een persoonlijk gesprek."

Van de Brug verwijst de Puttenaren direct door naar het juiste loket en houdt ook in de gaten of de mensen goed geholpen worden. Hij heeft hoge verwachtingen van de pilot. "Dit zal de kwaliteit van de ondersteuning alleen maar ten goede komen."

Tip de redactie