1,5 miljoen euro voor aanpak Bergse binnenstad

Een compacter winkelgebied, meer ruimte voor creatieve ondernemers, meer samenhang met de monumenten en de woonboulevard/De Zeeland en een betere bereikbaarheid moeten de Bergse binnenstad uit het dal halen. 

Wethouder Patrick van der Velden presenteerde vrijdag de Brede Aanpak Binnenstad. Daarin staan negen actiepunten die ervoor moeten zorgen dat Bergen op Zoom weer op de kaart staat als winkelstad. De wethouder wil daarvoor eenmalig 1,5 miljoen euro vrijmaken uit de algemene reserve.

Beleving

Beleving en bereikbaarheid zijn volgens Van der Velden toverwoorden in het versterken van de binnenstad. “Er moet wat te beleven zijn. We hebben achthonderd monumenten, maar dat is niet genoeg om de mensen naar de stad te krijgen”, constateert hij.

De binnenstad moet daarom op zoek naar een grote publiekstrekker. Dat hoeft niet per se een nieuwe winkelketen te zijn. “Acquisitie op nieuwe winkels is leuk, maar we moeten eerst de basis versterken voordat we daar al onze energie in steken. De monumenten kunnen ook die trekkersrol vervullen. Of denk bijvoorbeeld aan de Intratuin in Halsteren, die jaarlijks twee miljoen bezoekers trekt. De vraag is hoe we die mensen ook naar het centrum kunnen trekken. Dat zijn we nu aan het uitzoeken”, verklaart Van der Velden.

Pendelbusjes

Op het gebied van bereikbaarheid kan er volgens hem nog veel gebeuren. “Een verwijsbordje vanaf de snelweg is niet genoeg. We moeten mensen prikkelen om onze stad te bezoeken.” Dat geldt ook voor de bezoekers aan de Woonboulevard en De Zeeland. “We hebben daar een enorme gratis parkeercapaciteit. Met een aantrekkelijke route en wellicht de inzet van pendelbusjes hopen we de mensen naar de binnenstad te trekken.”

Tip de redactie