Waar je als ondernemer op moet letten bij de belastingaangifte

Als ondernemer moet je er elk jaar weer aan geloven: de belastingaangifte. Niet het leukste en makkelijkste, maar wel het meest essentiële deel van de administratie.

Om je een eerste stukje op weg te helpen, zet NU.nl samen met fiscalisten Pjotr Anthoni en Mitra Tydeman van belastingadvieskantoor PwC en met behulp van de aangiftechecklist van de Belastingdienst een aantal belangrijke wijzigingen en aandachtspunten op een rij.

Administratie op orde

Voor sommige ondernemers is dit een open deur, maar het is van groot belang dat de administratie op orde is. Dat betekent onder meer dat alle contante uitgaven en ontvangsten gedocumenteerd zijn en alle facturen in de administratie staan.

Daarnaast moeten alle contracten, overeenkomsten en andere afspraken bij de hand worden gehouden en is het handig om agenda's en afspraken en andere correspondentie te documenteren.

Wie de administratie niet op tijd op orde krijgt, kan uitstel aanvragen tot 1 september 2017. Een aanvraag voor uitstel moet wel voor 1 mei binnen zijn en bij uitstel betaal je belastingrente.

Voorkom belastingrente

Wie na 1 juli 2017 nog een betaling moet doen met betrekking tot de aangifte over 2016, betaalt belastingrente. Die is dit jaar vastgesteld op een hoogte van 4 procent. Ook wanneer je uiterlijk op 30 april - dus binnen de wettelijke termijn - aangifte hebt gedaan, is er kans dat de aanslag pas na 1 juli komt.

Daarom is het raadzaam om de aangifte voor 5 april te voltooien. Binnen die termijn garandeert de Belastingdienst dat je voor 1 juli bericht krijgt. Krijg je geld terug, dan wordt dat bedrag in de eerste helft van juli betaald. Moet je bijbetalen, dan hoef je geen belastingrente te betalen.

Aftrekposten

Als ondernemer zijn er tal van fiscaal voordelige regelingen waar je gebruik van kunt maken. Een deel van die regelingen is alleen van toepassing op zzp’ers, een groot deel geldt ook voor de mkb’er. Lees hier van welke belastingregelingen je als zelfstandige gebruikt kunt maken.

Een deel van de kosten die je als ondernemer maakt voor het bedrijf, is aftrekbaar van de winst. Bij de aftrek van deze bedrijfskosten is het van belang om erop te letten dat sommige kosten maar gedeeltelijk aftrekbaar zijn.

Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een telefoonabonnement voor zowel zakelijk- als privégebruik bedoeld is, of bij de kosten voor eten en drinken wanneer je op pad bent voor de onderneming.

Let extra op bij de bijtelling voor privégebruik van de auto en de aftrek van zakelijke kosten. Dat zijn volgens de Belastingdienst onderwerpen waar regelmatig fouten worden gemaakt.

Een overzicht van alle aftrekposten en aftrekbare kosten vind je hier.

Fiscaal partnerschap

Sinds de aangifte over 2016 kun je als ondernemer de aangifte samen met je fiscaal partner doen, ook als deze geen ondernemer is. Door verdeling van aftrekposten en box3-vermogen tussen partners kan fiscaal voordeel worden behaald.

Het nadeel van fiscaal partnerschap is dat je aftrekposten kunt mislopen door hogere financiële drempels. Bovendien, als beiden een eigen huis hebben, mogen fiscale partners de hypotheekrente maar voor één van de woningen aftrekken.

Wanneer je maar een deel van het jaar fiscaal partners was, kun je in de aangifte kiezen of je voor het hele jaar als fiscaal partners wilt worden aangemerkt, of slechts voor een deel. Het kan lonen om de aangifte voor beide situaties een keer in te vullen, en zo te achterhalen welke keuze voor jou voordeliger is.

De laatste keer

Bij veel regelingen veranderen de voorwaarden of percentages, maar er zijn ook regelingen die volgend jaar helemaal niet meer in de belastingaangifte te vinden zijn.

Dat is bijvoorbeeld het geval bij het opvoeren van kinderalimentatie als schuld in box 3 (sparen en beleggen). Bij een vermogen dat groter is dan het vrijgestelde bedrag (24.437 euro) in die box, komt de alimentatieschuld daarop in mindering. "Het kan even moeilijk te vinden zijn in het aangifteformulier, maar de alimentatie kan worden opgevoerd onder ‘hypotheek en andere schulden'", aldus Tydeman. 

Hoe je de waarde van de alimentatieschuld kan berekenen, vind je op de website van de belastingdienst.

Daarnaast is het de laatste keer dat ondernemers de huurkosten van een onzelfstandige werkruimte in een huurwoning in aftrek kunnen brengen. Vanaf 2017 is dit niet meer mogelijk. Voor een zelfstandige ruimte in een huurwoning, dus met een eigen toegangsdeur, blijven wel de oude regels gelden.

Andere zaken die veranderen zijn onder meer de bijtelling voor privégebruik van een auto van de zaak en de premiekortingen voor werkgevers. Kijk hier voor een volledig overzicht.

Lees meer over:
Tip de redactie