Hyundai’s aanval op de Prius

Het ooit zo bescheiden Koreaanse merk Hyundai wist zich enkele jaren geleden in één klap tussen de voorhoedespelers op het gebied van duurzame aandrijflijnen te dringen met de iX35 Fuel Cell, een waterstofaangedreven SUV.

Inmiddels heeft Hyundai een volgende fase in zijn groene offensief klaarstaan in de vorm van de Ioniq, een auto die de Toyota Prius van repliek moet dienen.

Op de beurs van Genève spraken we met Raf van Nuffel, hoofd productmanagement bij Hyundai Europe, en vroegen de geboren Belg wat de Ioniq zo bijzonder maakt.

“We hebben met de iX35 Fuel Cell een voorsprong opgebouwd, die gaan we niet meer opgeven.” Op de beursvloer staan drie Ioniqs die op het oog vrijwel identiek zijn. Toch zijn het drie heel verschillende auto’s.

“De Ioniq staat op een gloednieuw platform, het eerste wereldwijd dat geschikt is voor drie verschillende aandrijflijnen: full hybrid, plugin hybrid en volledig elektrisch. Het idee is dat we elke behoefte op het gebied van alternatieve aandrijflijnen willen kunnen vervullen met één toegewijd model."

Belastingmaatregelen

Volgens Van Nuffel bepalen belastingmaatregelen nog te veel welk soort aandrijving in welk land het belangrijkst is. "Wij willen voor elke versie klaar staan.” 

Van Nuffel schroomt de confrontatie met de Prius niet: “De Ioniq moet veel leuker worden om te rijden, met een meer dynamisch onderstel. Bovendien heeft hij net wat meer vermogen, in combinatie met een wat lagere prijs.”

De Ioniq komt in september naar Nederland, om te beginnen als full hybrid en elektrisch. De plugin hybride volgt in 2017.

Op de vraag of we de hybride techniek uit de Ioniq ook in reguliere Hyundai’s zullen aantreffen, mag Van Nuffel nog geen hard antwoord geven. Maar zijn suggestieve glimlach durven wij als een ja te interpreteren.

Tip de redactie