Gereden: Cadillac Escalade

De Cadillac Escalade stond al bekend als een imposante SUV, maar Cadillac vond dat er nog wel een schepje bovenop kon. De koets van de nieuwe Escalade oogt namelijk niet alleen gladder en moderner, maar ook pompeuzer. Wij wilden uitvinden of de auto verder ook naar een hoger niveau is getild.
De Cadillac Escalade stond al bekend als een imposante SUV, maar Cadillac vond dat er nog wel een schepje bovenop kon. De koets van de nieuwe Escalade oogt namelijk niet alleen gladder en moderner, maar ook pompeuzer. Wij wilden uitvinden of de auto verder ook naar een hoger niveau is getild.
Grotere SUV's dan een Escalade zijn er eigenlijk niet. Met een lengte van 5,15 meter is hij een decimeter langer dan zijn toch al grote voorganger. De breedte van de nieuwe Cadillac is 2,01 meter en hij is 1,89 meter hoog, een imposante verschijning dus. Het uit zich ook in het gewicht: de Escalade legt maar liefst 2609 kilogram op de schaal.
Door een dikke V8 komt de zware Caddy toch snel van zijn plek. In 6,8 seconden zit hij op 100 kilometer per uur en hij bereikt een topsnelheid van 170 kilometer per uur. Dat lijkt weinig, maar sneller wil je echt niet: daarvoor is de auto door zijn indirecte bediening gewoon niet geschikt.
De Escalade is alleen met een 6,2-liter V8 leverbaar, een diesel komt er waarschijnlijk niet. Voor 93.990 euro heb je een al overcompleet basismodel, deElegance. Voor 99.990 euro is er dan nog de Luxury Sport die onder andere een entertainmentsysteem voor de achterpassagiers als extra biedt.
De volledige rij-impressie met de Cadillac Escalade is te vinden in AutoWeek 4, die op 24 januari in de winkels ligt.
Tip de redactie