Gereden: Maserati Quattroporte Automatic

De Maserati Quattroporte kende twee belangrijke nadelen: zijn DuoSelect versnellingsbak en de soms matige afwerking. In de vorm van de Quattroporte Automatic denkt Maserati deze kritiek nu te kunnen pareren.
De Maserati Quattroporte kende twee belangrijke nadelen: zijn DuoSelect versnellingsbak en de soms matige afwerking. In de vorm van de Quattroporte Automatic denkt Maserati deze kritiek nu te kunnen pareren.
Ondanks een lengte van een dikke vijf meter ziet de Quattroporte er toch ingetogen uit, een knappe prestatie van de Maserati-ontwerpers. Vooraf dachten we dat de Quattroporte Automatic niet veel nieuws zou brengen, maar dat valt mee.
De ombouw van DuoSelect naar Automatic is niet zomaar een kwestie van het simpelweg omwisselen van een versnellingsbak. De bak is nu tegen de motor aan geplaatst, waardoor niet alleen de aandrijflijn, maar ook de achteras omgebouwd diende te worden.
Door de aanpassingen is de Quattroporte Automatic een geraffineerdere auto geworden dan zijn broer met DuoShift. Hieraan dragen ook aanpassingen aan het motorblok bij: door het toepassen van een dry sump-smering krijgt de Automatic meer koppel (460 Nm).
De prestaties zijn nog steeds 'vlammend', met een topsnelheid van 270 kilometer per uur. Wel zou de vering iets minder stevig mogen: de Maserati moet juist op de Amerikaanse markt kopers trekken en deze waarderen zulke sportieve rij-eigenschappen niet zo bij een limousine.
De volledige rij-impressie met de Maserati Quattroporte Automatic is te lezen in AutoWeek 4, die op 17 januari in de winkel ligt.
Tip de redactie