Bandentest: minimale profieldiepte niet genoeg

De voetzolen van de auto vormen de enige verbinding tussen de auto en het wegdek. Ze zijn van levensbelang. Tijdens een test op het RDW-circuit in Lelystad boeken we schokkende resultaten bij experimenten met profieldieptes en bandenspanning.
De voetzolen van de auto vormen de enige verbinding tussen de auto en het wegdek. Ze zijn van levensbelang. Tijdens een test op het RDW-circuit in Lelystad boeken we schokkende resultaten bij experimenten met profieldieptes en bandenspanning.
 
Vooral door het slechter en kouder wordende weer, ligt de aandacht de laatste tijd vaker bij autobanden. Maar ook het feit dat auto’s steeds zwaarder en sneller worden, zorgt er voor dat het rubber steeds belangrijker wordt. Op het RDW circuit van Lelystad experimenteren we samen met Vredestein met banden met verschillende profieldieptes en spanning.
Bij de testen blijkt dat bandenspanning van levensbelang is. Wanneer de banden een halve bar te weinig spanning hebben, wordt het volgen van het handlingparcours een gevaarlijke oefening. Ook blijkt dat de wettelijk voorgeschreven minimale profiel van 1,6 millimeter te weinig is. Al bij twee millimeter ligt aquaplaning op de loer en bij honderd km/u is op nat wegdek bijna twintig meter meer nodig om de auto tot stilstand te brengen.
 
De volledige resultaten van de bandentest staan in AutoWeek 3, die vanaf vandaag in de winkels ligt.
Tip de redactie