In detail: vernieuwde BMW 1-serie

De BMW 1-serie is licht gewijzigd. Wellicht het grootste nieuws bij de herziene serie is de komst van een driedeurs variant. Tot op heden was de 1-serie er alleen maar als vijfdeurs.
De BMW 1-serie is licht gewijzigd. Wellicht het grootste nieuws bij de herziene serie is de komst van een driedeurs variant. Tot op heden was de 1-serie er alleen maar als vijfdeurs.
BMW claimt dat de vernieuwde 1-serie de vriendelijkst met brandstof omspringende BMW ooit is. Er is van alles aan gedaan om de auto zuiniger te maken. Zo is er een systeem dat remkracht omzet in energie, een automatische start en stop functie en zijn er banden met een lagere rolweerstand.

Aan de motoren is ook het een en ander gewijzigd. De zescilinder van de 130i blijft gelijk, maar de 120i, krijgt er twintig pk bij, wat het totaal brengt op 170 pk. De 118i krijgt er veertien pk bij en komt daarmee op 143 pk. De 116i blijft steken op zijn oude waarde van 116 pk. De 116i is overigens de enige één die niet als driedeurs leverbaar is. Ook de diesels hebben meer kracht. Met zijn 177 pk is de 120d er veertien stuks op vooruitgegaan. De 118d heeft voortaan 143 pk en dat betekent dat er 21 extra zijn.

Het uiterlijk van de 1-serie is ook aangepast, hoewel de veranderingen hier niet wereldschokkend zijn. De nieren in de grille zijn wat aangepast zodat de motor beter lucht krijgt. Ook de onderspoiler aan de voorzijde is met dit doel aangepast. De koplampunits hebben een iets donkerder achtergrond gekregen. Aan de achterzijde is er een gewijzigde achterbumper om de auto wat breder te laten lijken. Verder zijn de lichtclusters aan de achterzijde opnieuw ingedeeld, maar niet van vorm veranderd.

Bij de driedeurs 1-serie vallen de stijlloze portierruiten op. Kopers kunnen kiezen uit een interieur met vier of vijf zitplaatsen. De vernieuwde 1-serie debuteert op de Autosalon in Genève, komende maart. Niet lang daarna staat hij bij de dealers.
Tip de redactie