Gelekt: Mercedes C-Klasse

Eindelijk hebben we ze dan: de eerste beelden van de nieuwe Mercedes C-Klasse, afkomstig uit een folder die voortijdig in 'verkeerde' handen viel.
Eindelijk hebben we ze dan: de eerste beelden van de nieuwe Mercedes C-Klasse, afkomstig uit een folder die voortijdig in 'verkeerde' handen viel.
De komst van een nieuwe C-Klasse is hard nodig, want in de verkoopstatistieken wordt het huidige model finaal voorbijgestreefd door de twee belangrijkste concurrenten, de BMW 3-serie en de Audi A4.
De totaal nieuwe C-Klasse krijgt de nodige designelementen van de grote S-Klasse mee. Dit geldt vooral voor de uitstekende spatbordranden, achterlichten en de welvingen in de motorkap.

Een belangrijke troef van de 'kleine' Mercedes vormt het uitgebreide palet veiligheidsvoorzieningen. Zo komt het systeem PreSafe, dat voorheen alleen op de grotere Mercedessen leverbaar was, ook naar de C-Klasse. Dit systeem zet gordels, remmen en airbags op scherp bij een naderende botsing.

Op motorisch gebied valt er weer genoeg te kiezen. Het aanbod zal beginnen met de C 180, die door een viercilinder compressormotor 156 pk aan boord heeft. De C 200 is de andere viercilindervariant en heeft 163 pk.
Daarna volgt de zescilinder C 230 met 204 pk. De C 280 heeft 231 pk en de voorlopige topper is de C 350 met 272 pk sterke 3,5-liter zescilinder.

Ook komen er de nodige CDI-dieselmotoren beschikbaar. Het dieselgamma zal starten met de C 200 CDI (136 pk) en gaat via de C 220 CDI (170 pk) naar de C 280 CDI (224 pk).
Op de C 280, C 350 en C 280 CDI komt ook vierwielaandrijving beschikbaar. In een later stadium volgt natuurlijk de onvermijdelijke C 63 AMG, die met een 6,2-liter V8 van ongeveer 450 pk de nieuwe BMW M3, Audi RS4 en de Lexus IS-F van repliek moet dienen.
De nieuwe Benz komt in het voorjaar in de Nederlandse showrooms te staan.
Tip de redactie