Nieuwe Mini, dezelfde stijl

AMSTERDAM - Na vijf jaar is het tijd voor een geheel nieuwe Mini. BMW heeft het niet aangedurfd om het uiterlijk over een andere boeg te gooien. De techniek daarentegen, is wel helemaal anders.


Het schoonheidsvlekje

De nieuwe Mini heeft zijn oude stijl mogen houden. 'Van het origineel naar het origineel', noemt BMW dat. Wel is hij een beetje gegroeid. De lengte is 3,70 meter, hij is 1,68 meter breed en 1,41 meter hoog. Dat is zeven centimeter langer en een centimeter breder dan het model uit 2001. De hoogte is gelijk gebleven. Op 18 november kunnen we de nieuwe Mini verwelkomen.

Schoonheidsplekjes

De opmerkelijkste wijzigingen zijn de koplampen die voortaan geïntegreerde richtingaanwijzers heeft. Onder de koplampen zitten kleine mistlichten die door de ontwerpers worden gekenmerkt als schoonheidsplekjes. Verder valt aan de voorzijde op dat de koplampen voortaan niet meer meescharnieren naar boven.

Nieuwe motor

De Mini One is opnieuw de basisversie en komt pas in de eerste helft van 2007 op de markt. Hij is in de Mark II voorzien van een 1,4-liter motor die 95 pk levert. De oude instapper heeft er vijf minder. Ook de Cooper en de Cooper S krijgen er bij het nieuwe model vijf pk bij.

Ze hebben wel een compleet nieuwe motor. De dieselversie van de vorige Mini heeft ons land nooit bereikt. De importeur gaat bij de nieuwe generatie Mini opnieuw bekijken of de 90 pk sterke diesel in ons land gaat worden gevoerd.

De Cooper is voorzien van een 1,6-liter motor met 120 pk en een maximale trekkracht van 160 Nm. Hij haalt er 203 km/u mee en sprint in 9,1 seconden van 0 naar 100. Dat is 3 km/u en 0,1 seconde sneller dan voorheen.


De Cooper S

Turbo

De Cooper S heeft dezelfde 1,6-liter maar dan voorzien van een turbo. De vorige Cooper S had een compressormotor. Hij levert 175 pk en 240 Nm trekkracht – bij overboost is dat 20 Nm meer. De Cooper S kan 225 km/u en sprint in 7,1 seconden van 0 naar 100 – eveneens marginaal sneller dan zijn voorganger. De Cooper S onderscheidt zich van de Cooper door een nog wat forsere bult op de motorkap dan de vorige Mini.

In het interieur valt opnieuw de centraal geplaatste snelheidmeter op. Die is nog wat groter dan voorheen. Hij dient dan ook niet alleen om de snelheid mee af te lezen, ook de entertainment- en navigatiefuncties zijn in de klok ondergebracht.

Tip de redactie