BMW presenteert Mille Miglia-concept

AMSTERDAM - BMW presenteert ter gelegenheid van de start van de Mille Miglia, in Brescia, de concept coupé. De spectaculaire concept car, is BMW’s eerbetoon aan de rijke autosporthistorie van het merk en aan de Mille Miglia in het algemeen.

Het evenement ontstond in 1927 toen de Italianen in navolging van de Fransen met hun sportwagens van stad naar stad gingen rijden. De beroemdste Italiaanse race ging over 1.600 kilometer van Brescia naar Rome en weer terug.

Rit

BMW deed in 1938 voor het eerst mee met zijn 328 en won in zijn klasse. Een dodelijk ongeval betekende het einde van de race. In 1940 kwam er een alternatief: geen race maar een rit. BMW kwam er met vijf auto’s. De eerste was de 328 Touring coupé, een superlichte speciaal voor het circuit gebouwde versie. Ook was er de Touring roadster en drie 328 roadsters. Het resultaat was fantastisch: de BMW’s werden eerste, tweede, vijfde en zesde.

Museum


De BMW zal direct in het museum verdwijnen

In het Mille Migla-museum in Brescia presenteerde BMW aan de BMW-teams die die jaar aan het evenement deelnemen en aan een select groepje media de Concept Coupé Mille Miglia 2006. De auto zal nooit in productie gaan en zal niet op andere beurzen te zien zijn en zal meteen in het BMW-museum verdwijnen. Hij is een eerbetoon aan het roemrijke verleden van BMW en een vingeroefening van de toekomstige designrichting.

Ontwerp

De Deen Anders Warming is de ontwerper. In het najaar liet hij de eerste schetsen aan zijn baas, BMW-design director Adrian van Hooydonk en ontwerpchef Chris Bangle. Hij opperde het idee de auto te bouwen en te presenteren tijdens de Mille Miglia. Warming is ook de ontwerper van de Z4 en dat is aan de concept coupé duidelijk te zien. Niet alleen Bangle maar ook de directie was onmiddellijk enthousiast. Daarna was het een kwestie van hard werken.

Toekomstige sportwagen

Toen de auto in de tuin van het museum kwam aanrijden, had hij eventjes iets weg van de Chronos concept die Chrysler rond 1996 bouwde. Dat is gauw vergeten als je de BMW dichterbij ziet. De Z4-lijnen zijn duidelijk op de flanken aanwezig en verder verloochenen ook de verticale nieren de afkomst niet. Anders Warming zei ons dat hij bij het combineren van historie en toekomst juist de verticale lijnen wilde gebruiken om te laten zien dat ze niet alleen retro zijn.

"Vroeger was dat statig, maar we zouden ze best op een toekomstige sportwagen kunnen toepassen." Hij heeft de ronde lijnen van de auto gecombineerd met vouwen in de zijkanten en de motorkap en de neus uitgerust met grote, zeer platte LED-koplampen. De motor is afkomstig uit de Z4.

"Een concept car is belangrijk, het is een nieuwe fase om te kijken hoe lijnen in het echt zijn. Moderne details zijn er in de vorm van een op de Formule 1 geïnspireerde spoiler van koolstofvezel van voor en opzij. Ook opvallend zijn de dubbele uitlaten die te zien zijn en de driehoekige vormen in de zijspoilers. Nieuw is verder de constructie van de cockpit die geheel is uitgevoerd in flinterdun (1millimeter dik) staal, dat met lasertechniek is voorgesneden op de plaatsen waar het met de hand is gevouwen wordt. De techniek is gebaseerd op de Japanse origami-vouwkunst. Zo bestaat het dasboard in uit één staalplaat.

De zijkanten van de portierloze cabine en andere delen zijn bekleed met stretch-materiaal en prachtig leer is om de scherpe vouwen van het staal gebogen en vastgekikt zodat het gemakkelijk is te verwijderen.

Tip de redactie