Autoverkoop Europa daalt 4,5 procent

BRUSSEL - De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie is de eerste helft van dit jaar met 4,5 procent gedaald tot ruim 7,5 miljoen, in vergelijking met de eerste zes maanden van 2001. De afzet daalde het sterkst in Italië, waar de markt er 13,4 procent op achteruit ging. In Nederland bedroeg de teruggang 6,3 procent.

Uit halfjaarcijfers van ACEA, de organisatie van Europese autoproducenten, blijkt verder dat in Denemarken de verkoop het sterkst steeg met 12,6 procent. In april van dit jaar steeg de verkoop op de hele Europese markt nog licht met 1,1 procent. In zowel mei als juni was er echter sprake van een achteruitgang met ,0 procent.

Grootste verliezer onder de producenten is het Italiaanse Fiat, dat 20 procent moest prijsgeven. Het dochtermerk Lancia verloor in een halfjaar zelfs 32,4 procent. Verder ging de Volkswagen-groep er met 8,0 procent fors op achteruit. Alleen VW-dochter Audi boekte nog een vooruitgang van 3,6 procent.

Grootste stijger is de Duitse producent BMW, dat vooral profiteert van de succesvolle lancering van de nieuwe Britse Mini. De BMW-dochter verkocht er daarvan in de eerste helft van dit jaar ruim 50.500, waardoor BMW in het geheel er met 18,0 procent op vooruit ging. De Britse Ford-dochteronderneming Jaguar boekte verder een verkoopsucces door de introductie op de markt van de X-type of 'Baby Jag', waardoor de afzet met 66,1 procent steeg tot .358.

Forse winst was er daarnaast voor de Japanse merken Toyota en Lexus, die er gezamenlijk 14,0 procent op vooruit gingen. Ook Honda boekte een aanzienlijke verkoopwinst van 9,8 procent. Nissan verloor 9,0 procent en Mitsibushi zelfs 12,1 procent.

Het Duitse Opel leverde verder met een daling van 15,5 procent fors in en verloor daardoor de positie van op één na best verkochte merk in Europa. Renault is nu het meest verkochte Europese automerk, gevolgd door Volkswagen, Opel, Ford en Peugeot.

Tip de redactie