BMW introduceert 6-serie Gran Turismo

De vanwege zijn aparte maar ruime koetswerk niet door iedereen geliefde 5-serie GT van BMW vindt een opvolger in de splinternieuwe 6-serie Gran Turismo.

BMW heeft na een aantal gelekte beelden dinsdag besloten nu zelf het doek van de 6-serie Gran Turismo te trekken. De auto krijgt zoals voorspeld een andere naam dan zijn voorganger, maar volgt hetzelfde ruimtelijke concept. Zo deelt de nieuwe 6-serie GT zijn platform net als de 5-serie GT met grote broer 7-serie. Daarmee ontstaat er tussen de wielen genoeg ruimte om languit achterin te liggen: maar liefst 3,07 meter.

De 6-serie Gran Turismo neemt opnieuw de vorm aan van een 5-serie met een aflopende daklijn en een hoge bilpartij. Zijn nieuwe platform zorgt ervoor dat de 6-serie GT 150 kilo afslankt ten opzichte van zijn voorganger. Aan de achterzijde is luchtvering met automatische niveauregeling standaard.

Adaptieve vering is net als Dynamic Damper Control optioneel te verkrijgen. Wie rondom luchtvering wenst, kan de auto tot 20 mm hoger boven het asfalt zetten. Liever dichter bij de grond? Geen probleem: de auto is in staat om tot 10 mm dichter naar het asfalt te zakken.

1.800 liter bagageruimte
De 6-serie GT meet 5,09 meter in de lengte en is daarmee 8,7 centimeter langer dan zijn voorganger. De breedte blijft met 1,90 meter onveranderd, al is de auto met een hoogte van 1,54 meter 2,1 centimeter lager dan voorheen. De bagageruimte meet 610 liter, wat 110 liter meer is dan in de 5-serie GT. BMW heeft zowel de laadvloer als de tildrempel verlaagd. Wie de achterbank platgooit, kan tot 1.800 liter aan spullen meebrengen.

Op de motorenlijst zet BMW aanvankelijk drie keuzemogelijkheden. Op benzinevlak is de instapper de 258 pk en 400 Nm sterke 630i. Deze is in staat om in 6,3 tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. Het gemiddeld verbruik ligt, afhankelijk van de uitvoering op 6,2 of 6,6 liter per 100 kilometer.

Liever meer benzinepit? Bestel dan de 340 pk en 450 Nm sterke 640i. Deze heeft in 5,4 seconden een snelheid van 100 km/h op de teller staan. Wie de 640i met xDrive bestelt, snoept nog 0,1 seconde van die tijd af. Het gemiddeld verbruik ligt voor de achterwielaangedreven variant op 7,0-7,4 l/100 km en voor de vierwielaangedreven xDrive op 7,7-8,2 l/100 km.

Dieselmotoren
Uiteraard kan er ook gedieseld worden, al biedt BMW vooralsnog weinig mogelijkheden. De enige dieselaar is de 265 pk en 620 Nm krachtige 630d. Net als de 640i is hij met vierwielaandrijving te krijgen. Die laatste sprint in 6,0 seconden naar een snelheid van 100 km/h, terwijl de xDrive-loze versie er 0,1 seconde langer de tijd voor neemt. Het gemiddeld verbruik ligt voor de 630d op 4,9-5,3 l/100 km en voor de 630d xDrive op 5,4-5,9 l/100 km.

Tijdens de IAA van Frankfurt is de 6-serie Gran Turismo van dichtbij te bewonderen. In november is de nieuweling in de Nederlandse showrooms te vinden.

Ga voor meer foto's en informatie naar AutoWeek.nl

Lees meer over:
Tip de redactie