'Gordel dragen is verantwoordelijkheid van buspassagier'

MANCHING/DEN HAAG - Passagiers van touringcars zijn er zelf voor verantwoordelijk of ze een veiligheidsgordel willen dragen of niet. "Zo is de situatie in Nederland en ik neem aan dat hetzelfde geldt voor Duitse touringcars", aldus woordvoerder J. de Carpentier Wolf van de Stichting Bus, die namens de busbranche spreekt bij ongevallen.

Volgens De Carpentier Wolf is de bus die bij de Duitse plaats Manching is verongelukt een 'supermoderne' bus, die aan alle hedendaagse veiligheidseisen voldoet. "Deze bus heeft in elk geval de roll-over proef doorstaan, waarbij de bus met een rolbeugel op de kant gaat en dan niet mag vervormen.

Bussen moeten ook in Duitsland voldoen aan eisen voor stoelsterkte, stoelverankering, de gordelsoort en de aanwezigheid van gordels. Als passagiers de gordel dan ook dragen, zit iedereen goed vast, ook als een bus kantelt."

De Carpentier Wolf stelt met nadruk dat het dragen van de gordel geen verantwoordelijkheid van busmaatschappijen is. "De chauffeur moet de passagiers erop wijzen, maar het blijft hun eigen keuze. Anders zou er permanent iemand in de bus moeten controleren of iedereen zijn gordel wel om heeft."

Zwaartepunt

Volgens C. Schoon van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is het vervoer per bus een van de veiligste manieren van vervoer. "Jaarlijks vallen er in Europa 150 doden in touringcars, waarvan maar één dode in Nederland. Als je bedenkt dat er in het Europese verkeer in totaal 40.000 doden per jaar vallen, is dat maar heel weinig."

Bij touringcars vormt het zwaartepunt in de bus een belangrijk risico, meldt de onderzoeker naar voertuigveiligheid. "Dat zwaartepunt zit, zeker bij dubbeldekkers, behoorlijk hoog. Bij een aanrijding met een geleiderail zit het aanrijpunt laag, waardoor de kans groter is dat de bus kantelt."

Schoon zegt dat touringcars veiliger zouden zijn als het zwaartepunt lager zou zitten en dus de bussen lager zouden zijn. "Het is een keuze. Het voordeel van deze bussen is dat er meer mensen in kunnen worden vervoerd en dus minder mensen met de auto gaan."

/NIEUWSDode en gewonden door busongeluk in DuitslandBotsing van bussen met schoolkinderen op A16

Tip de redactie