Skoda onthult nieuwe SUV Karoq

Skoda heeft een nieuwe SUV gepresenteerd. De nieuwe compacte SUV heet Karoq en kan worden gezien als de Seat Ateca van Skoda.

De vorig jaar onthulde Kodiaq was de eerste echte SUV van Skoda. Op dezelfde basis komt het merk nu met een kleinere SUV; de splinternieuwe Karoq. 

De nieuwste aanvulling in het SUV-aanbod is 4,38 meter lang en is daarmee korter dan de gerelateerde Volkswagen Tiguan (4,49 meter) maar tegelijk ook iets langer dan de 4,34 meter lange Seat Ateca.

De grotere Skoda Kodiaq is met zijn 4,7 meter duidelijk de langste van het stel. De Karoq is 1,84 meter breed, terwijl de hoogte 1,6 meter bedraagt. Zijn wielbasis van 2,64 meter (2,63 meter voor de vierwielaangedreven varianten) is identiek aan die van de Seat Ateca. 

Het uiterlijk van de Karoq is, zoals verwacht, weinig verrassend. Met de scherpe vouwen past de Karoq goed bij de rest van het Skoda-gamma. De grille lijkt met zijn verticale spijlen op het front van de grotere Kodiaq. De uit twee delen bestaande verlichting voert Skoda ook al op de Kodiaq en in een andere vorm op de gefacelifte Octavia. Standaard beschikt de Karoq over 16-inch lichtmetalen wielen, optioneel zijn 17, 18, en 19 inch-exemplaren leverbaar. 

Skoda rust de Karoq uit met het Varioflex-systeem. Dat betekent dat ook deze nieuwe SUV over drie losse achterstoelen beschikt. Die zijn verschuifbaar, maar ook geheel te verwijderen. De bagageruimte is met 521 liter 11 liter groter dan die van de verwante Seat Ateca. Wie de achterbank omklapt, heeft 1.630 liter ruimte. Als de achterstoelen verwijderd zijn, heeft het bagageruim een inhoud van 1.810 liter.

Motoren

Op de bestellijst staan twee benzine- en drie dieselmotoren. Zoals verwacht is een 115 pk en 200 Nm sterke 1.0 TSI-driecilinder de basismotor. De Karoq kan in 10,6 seconden naar een snelheid van 100 km/h optrekken. Zijn topsnelheid ligt op 204 km/h en een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km moet - op papier althans - haalbaar zijn.

De enige andere benzineversie is de 150 pk en 250 Nm sterke 1.5 TSI met cilinderuitschakeling. Daarmee kan de Karoq in 8,4 tellen naar een snelheid van 100 km/h versnellen. De topsnelheid is 204 km/h en het gemiddelde verbruik ligt volgens Skoda op 5,1 l/100 km.

De basiskeuze voor dieselrijders is de 115 pk en 250 Nm sterke 1.6 TDI, waarmee een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km mogelijk moet zijn. In net geen 11 seconden trek je vanuit stilstand op naar 100 km/h. Een trede hoger in het aanbod staat de 150 pk en 340 Nm sterke 2.0 TDI, die gemiddeld 4,4 l/100 km verbruikt. In 8,9 seconden trekt deze variant op naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 207 km/h. De krachtigste dieselmotor is de 190 pk sterke 2.0 TDI, de enige variant met vierwielaandrijving. Dankzij 400 Nm koppel is een snelheid van 100 km/h in 7,8 tellen te bereiken. De topsnelheid ligt op 211 km/h en een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km zou haalbaar moeten zijn.

Systemen

Skoda brengt zaken als een digitaal instrumentenpaneel en nieuwe infotainmentsystemen naar de Karoq. Ook de Tsjech krijgt als optie Gesture Control. Op veiligheidsgebied biedt de Karoq onder andere adaptieve cruisecontrol, Emergency Assist, Blind Spot Assist, Lane Assist en Front Assist. De 1.5 TSI en de twee 2.0 TDI's zijn leverbaar met Dynamic Chassis Control, waarmee het onderstel van de Karoq in de standen Normal, Sport, Eco, Individual en (bij de 4x4-versie) Snow te zetten is.

Eind dit jaar verschijnt de Karoq in de Nederlandse Skoda-showrooms. De prijzen worden in de loop van dit jaar vrijgegeven.

Kijk voor meer informatie en foto's op AutoWeek.nl

Lees meer over:
Tip de redactie