Opleving na recessie

Autobranche verricht recordaantal onderhoudsbeurten

De Nederlandse autobedrijven verrichtten afgelopen jaar een recordaantal onderhoudsbeurten en reparaties, zo blijkt donderdag uit onderzoek van brancheverenigingen Bovag en RAI, die de cijfers uitleggen als een opleving na de crisis. 

Tussen 2010 en 2014 leverden de Nederlandse autobedrijven tezamen een miljard euro aan omzet in. Dat hakte er in combinatie met de dalende nieuwverkopen extra hard in.

"Veel autobedrijven hadden hierdoor moeite hun hoofd boven water te houden," vertelt Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag. Afgelopen jaar telde de autobranche 15,6 miljoen onderhoudsmomenten, anderhalf miljoen (11 procent) meer dan het jaar ervoor.

"Die inhaalslag was in meerdere opzichten ook wel echt nodig," aldus Eckhardt, "Ruim een op de vijf auto's op de weg in 2011 waar geen onderhoud aan werd gepleegd, is geen prettig idee." 

Afgelopen jaar hebben ruim 7,2 miljoen personenauto's een werkplaats bezocht (inclusief APK-keuringen), een kleine 90 procent van het totale wagenpark. Dat is het hoogste aandeel sinds 2009, toen dit onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd. Het dieptepunt lag in 2011, toen een kleine 80 procent een werkplaats binnen kwam. 

In 2016 kregen merkdealers en universele garages vrijwel evenveel klanten in de werkplaats, terwijl in voorgaande jaren de merkdealers nog de overhand hadden. Beide bedrijfssoorten kregen zo'n 5,7 miljoen auto's aangeboden. De fast fitters voerden 1,3 miljoen beurten en reparaties uit, 2,8 miljoen beurten werden uitgevoerd door particulieren. 

Opmerkelijk is dat het aantal zelf uitgevoerde beurten en de klandizie van fitters door de jaren heen vrij stabiel blijft, terwijl dat bij merkdealers en universele veel meer fluctueert. Dat ondersteunt de verklaring van Bovag en RAI dat het onderhoud in economisch mindere tijden wordt uitgesteld. 

Factuurbedrag

Het gemiddelde factuurbedrag voor een garagebezoek in 2016 bedroeg 246 euro. Jaarlijks geeft een autobezitter 529 euro uit aan reparatie en onderhoud (in dit gemiddelde zijn de auto's die niet onderhouden worden niet meegenomen).

Auto's tot drie jaar kosten per jaar gemiddeld 464 euro aan onderhoud en reparatie, auto's van zeven tot tien jaar oud zijn met gemiddeld 629 euro aan garagerekeningen het duurst. 

8 procent van de garagebezoeken vindt plaats om alleen een APK te laten uitvoeren, 21 procent komt voor een APK met beurt, 15 procent voor een bandencheck en -wissel (zomer-winter), 4 procent laat de banden vervangen, 3 procent komt langs wegens pech, 6 procent voor schade en 27 procent voor een andere tussentijdse reparatie. 

Voor dit onderzoek is een groep van vijfduizend personenauto's gevolgd, zowel lease als privébezit.

Tip de redactie