Nieuwe Audi A8 rijdt bijna geheel zelfstandig

De volgende generatie van Audi's A8 kan bijna volledig zelfstandig rijden. Hoewel wetgeving het zogeheten rijden op niveau drie nog niet toestaat, laat Audi met deze techniek wel diverse concurrenten achter zich. 

De vierde generatie van de A8, die deze zomer op de markt komt, is voorzien van de allerlaatste technologie op het gebied van autonoom rijden. 

De technologie op niveau drie maakt het de bestuurder mogelijk om op niet complexe trajecten (bijvoorbeeld snel- en buitenwegen) met andere zaken dan autorijden bezig te zijn. De bestuurder hoeft de handen dan niet meer aan het stuur te houden en hoeft zelfs zijn ogen niet meer op de weg te richten. 

Wel moet de bestuurder indien nodig de controle van het voertuig kunnen overnemen, hetgeen bij niveau vier en niveau vijf in principe niet meer nodig is. Het lezen van een boek of het nieuws kan dus in auto's met technologie op niveau drie, maar een dutje doen is uitgesloten vanwege de benodigde alertheid van de bestuurder. 

Wetgeving

Hoewel de nieuwe Audi A8 in staat is om op hoog niveau zelf te rijden, is de wet daar voorlopig nog niet klaar voor. Dat betekent dat de techniek bij de lancering van de nieuwe A8 voorlopig niet actief is. 

De oorzaak hiervan ligt in het in 1968 opgestelde Verdrag van Wenen, dat ook door Nederland ondertekend is. Daarin staat bijvoorbeeld dat de bestuurder van een motorvoertuig altijd de volledige controle over het voertuig moet hebben. Dat is in het geval van een autonoom rijdende auto van niveau twee en drie al niet meer helemaal aan de orde, laat staan bij zelfrijdende auto's van niveau vier of vijf.

Om de auto's ook daadwerkelijk volledig zelf te kunnen laten rijden, moeten wetten worden opengebroken. Demissionair minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft jaren geleden al gezegd bereid te zijn om het Verdrag van Wenen aan te passen, waarmee zij de weg vrijmaakt voor autonoom rijdende auto's.

Concurrentie

Naast Audi is ook Mercedes-Benz met de nieuwe S-klasse al een eind op weg met zelfrijdende technieken. De S-klasse is echter nog niet in staat om niveau drie te bereiken. De prestaties komen nu uit op een zeer geavanceerde versie van niveau twee zoals bij Tesla.

Ook bij BMW is hier voorlopig nog geen sprake van. Pas in 2021 zal de iNext het daglicht zien, een auto die gerekend kan worden tot niveau drie. BMW liet in een gesprek met Automobilwoche overigens wel weten dat het tegen die tijd klaar is om auto's met technologie te voorzien op niveau vier of vijf, maar daarover worden voorlopig nog geen knopen doorgehakt.

Fabrikanten als Ford en Volvo spelen wel al met het idee om niveau drie over te slaan en in de toekomst meteen met auto's op niveau vier te komen.

Meer informatie op AutoWeek.nl

Lees meer over:
Tip de redactie