Koolstofvezel in nieuwe Audi A8

De nieuwe Audi A8 krijgt een aluminium spaceframe met elementen van koolstofvezel en magnesium. Door het gebruik van deze lichtgewicht materialen wordt Audi's topmodel volgens het merk lichter en stijver.

Deze zomer wordt de nieuwe A8 onthuld. De auto is dan het eerste massaproductiemodel van Audi dat beschikt over koolstofvezel onderdelen.

De R8 maakte als eerste straatauto van het merk gebruik van dit materiaal, maar deze supercar werd in een zeer kleine oplage gebouwd.

De A8 krijgt een groot paneel achter de achterbank dat volledig van koolstofvezel is vervaardigd. Niet alleen scheelt dit gewicht, het zorgt ook voor extra torsiestijfheid van de carrosserie.

Om dezelfde redenen beschikt Audi’s topmodel straks over een magnesium dwarsverbinding boven de motor. Het materiaal is zeer licht, maar tegelijkertijd steviger dan alumium.

Het aluminium zelf is op veel plekken tot de helft dunner dan in de vorige A8. Ook dat levert gewichtsbesparing op en zou bijdragen aan meer ruimte en een betere overzichtelijkheid. 

Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl

Lees meer over:
Tip de redactie