Minder bezoekers Salon Parijs

De Mondial de l'Automobile Parijs heeft dit jaar zo'n 14 procent minder bezoekers verwelkomd dan de vorige editie, die in 2014 plaatsvond.

Zondag 14 uur stond de teller in Parijs op 1.066.439 bezoekers, zo'n 14 procent onder het aantal van 2014. Het precieze aantal bezoekers van de Mondial de l'Automobile 2016 zal nog iets hoger uitvallen, omdat de poorten pas om 20.00 uur zondagavond definitief sloten. De teruggelopen belangstelling heeft ongetwijfeld mede te maken van de afwezigheid van een aantal merken, waaronder Volvo, Mazda, Ford, Bugatti, Lamborghini en Aston Martin.

Niettemin zegt de organisatie terug te blikken op een geslaagd evenement. Andere Franse beurzen hebben het afgelopen jaar tussen de 15 en 30 procent bezoekers verloren, heet het. Ook verheugen de Fransen zich over de samenstelling van hun publiek.

1 op de 3 bezocht de Mondial voor de eerste maal, 1 op de 4 was vrouw en 2/3 was jonger dan 50, waarvan 1/3 zelfs onder de 35 jaar.

Ook kwam een groter aandeel (45 procent) van buiten Parijs. Twee jaar geleden was dat nog 40 procent, voor Ford een reden om deze beurs als een lokale aangelegenheid te bestempelen en weg te blijven.

Verjaardag

Uit eigen onderzoek zegt de organisatie tenslotte te weten dat 93 procent van de bezoekers bij vertrek aangaf tevreden te zijn over de Mondial de l'Automobile 2016. De volgende editie vindt plaats in 2018 en dan wordt de 120e verjaardag van de beurs gevierd.

Tip de redactie