In detail: Lexus UX Concept

Lexus laat de UX Concept donderdag, uiteraard in Parijs, voor het eerst helemaal zien. De cross-over laat zien waar Lexus in de toekomst naartoe wil op designgebied, zit boordevol innovaties en is speciaal voor Europeanen op papier gezet.

De UX Concept is getekend in het Europese designcentrum van Lexus en zou zich vooral richten op de 'connected' automobilist. Hij zit dus boordevol handige gadgets, maar moet tegelijkertijd aansluiten bij de Europese smaak.

In vergelijking met de Verenigde Staten heeft het Japanse luxemerk op het oude continent maar een moeizaam bestaan, reden om voor de Autosalon van Parijs alles uit de kast te trekken.

Hoewel de UX Concept er op het eerste gebied een nogal spectaculair lijnenspel op nahoudt, valt op dat de auto de scherpe kantjes van bijvoorbeeld de NX enigszins heeft afgezwakt. Voor een cross-over heeft de UX een in verhouding erg lange neus.

Ook het formaat van de wielen en wielkasten valt op, een designkenmerk dat nog wordt geaccentueerd door de zwarte 'wielkastverbreders' op alle vier de hoeken van de auto. Aan de voorkant komt de bekende Lexus-grille terug.

Interieur

Het interieur is minstens zo bijzonder als de buitenzijde. Doorzichtige materialen spelen een grote rol en gunnen de inzittenden een blik op het als een hologram ogende, 'zwevende' instrumentarium. De ruiten zijn zelfdimmend en reguliere knopjes zijn vervangen door 'elektrostatische' exemplaren.

Veel recente Lexus-modellen hadden een concept-car als voorloper. Het geval van de NX was dat de LF-NX, een auto die al grotendeels weggaf hoe de productieversie eruit zou gaan zien. Als de UX datzelfde lot beschoren is, blikt hij waarschijnlijk vooruit op een model onder die NX. Aangezien laatsgenoemde in het vaarwater van onder meer de BMW X3 en Audi Q5 opereert, zal de UX in dat geval vermoedelijk de strijd aangaan met de Q3 en X1.

Bekijk 13 foto's in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie